Planul salvării în Pentateuh

Dupa cum ziceam aici, am terminat azi de citit Pentateuhul, ocazie cu care mi-am propus sa-mi fac si o mica recapitulare. Imi place sa spun ca Biblia este Cartea in care ni se descopera planul LUI de salvare. Suntem oameni cazuti, dar EL doreste sa ne ridice iarasi de unde am cazut si chiar mai sus.

Planul de salvare strabate de la Geneza pana la Apocalipsa toata Cartea ca un fir rosu. Vreau sa exemplific acum, dupa umila-mi cunostinta, cum apare acest Plan in primele 5 carti ale lui Moise si sa incerc sa fac niste conexiuni cu vremurile noastre.

1. Geneza – Arca lui Noe

In Geneza, Planul de salvare este descoperit (si) prin episodul cu arca lui Noe. Omenirii cazute i se ofera o ocazie de a fi salvata: arca.

Paralela cu zilele noastre nu o fac eu, o face Insusi Isus in Matei 24:37-39.

Cum a fost in „zilele lui Noe”? Ce s-a intamplat in „zilele dinainte de potop”?

Nu este greu sa observam ca inainte de potop s-au intamplat urmatoarele lucruri: explozie demografica (Geneza 6:1), rautate si violenta (Geneza 6:5), revolutie tehnologica (Geneza 4:22), denaturarea familiei (Geneza 4:19), revolutie in lumea muzicii (Geneza 4:21), versuri violente (Geneza 4:23). Sunt doar niste exemple. Dintre aceste gasiti vreunul de care lumea de azi sa fie straina?

Dar mai important decat aceste probleme este faptul ca EL are solutia! Pe vremea aceea a fost corabia.

Daca ai fi trait atunci, ar fi trebuit sa faci cel putin doua lucruri ca sa fii salvat: sa crezi ca totul se va sfarsi si ca in arca poti gasi salvare si sa dovedesti cu fapta aceasta credinta. Adica, sa te urci in corabie! Crede-ma, ca nu ti-ar fi ajutat sa crezi, daca nu ai fi si actionat in consecinta!

Un alt lucru important: nu te maguli ca lucrand pentru EL esti automat salvat. Multi au lucrat la corabie, dar au fost pierduti la urma urmei!

Isus zice ca aidoma sunt lucrurile si acum. Si aidoma sunt azi si in ce priveste solutia LUI. Vrei sa scapi? Doresti sa urci in arca? Mediteaza la asta!

2. Exodul – Mielul pascal

In cartea Exodul, aa si semn al eliberarii din Egipt a fost instituita sarbatoarea Pastelor, iar mielul pascal Il simboliza pe Christos. Cand Isus merge la Ioan sa fie botezat de el, Ioan Botezatorul spune: „Iata Mielul lui Dumnezeu!”. Deci, sarbatoarea Pastelor avea un dublu inteles: amintirea iesirii din Egipt si simbol pentru Christos.

Are relevanta pentru noi? Da! Fiecare om ce merge spre Tara promisa isi are egiptul sau. Este chiar bine uneori sa-ti amintesti de unde ai fost scos de catre EL.

Mda… Dar „Christos, Pastele nostru a fost jertifit”, spune Pavel! Veti zice: atunci de ce mai trebuie tinut Pastele? Correct! Dar hai sa-L lasam pe Insusi Isus sa raspunda. Referindu-Se la Sfanta Cina, El spune asa: „Sa faceti aceasta in amintirea Mea!” (1 Corinteni 11:24). Deci, inteleg ca Isus a inlocuit Pastele cu Sfanta Cina.

3. Levitic – Marele Preot

Dupa cum ii spune si numele, Leviticul este cartea pentru leviti, Levi fiind semintia din care erau alesi preotii. Evreii aveau mai multi preoti, dar era unul principal: Marele preot. Acesta avea vesminte deosebite de ale celorlalti, avea dreptul ca la Ziua Ispasirii sa intre in Sfanta Sfintelor. Din cate am inteles preotii purtau pacatele poporului, iar indeosebi marele preot era privit ca un Mijlocitor intre popor si EL.

Legatura cu noi este evidenta. Isus a purtat pacatele noastre, este Mare Preot (Evrei 4:14) si este singurul Mijlocitor intre om si EL (1 Timotei 2:5).

4. Numeri – Sarpele de arama

Este o intamplare in care evreii au murmurat, ajungand pana acolo incat sa numeasca mana ce o primeau zilnic ca fiind hrana proasta. Drept urmare, ma gandesc ca EL a zis „Bun. Hai sa vedem voi ce fel de hrana puteti fi!” si a trimis niste serpi care i-a muscat. Necazul este cel mai bun evanghelist, asa ca imediat s-au pocait de fapta lor. Dar au trebuit sa dovedeasca asta prin a-si ridica privirea sa se uite la sarpele de arama inaltat de Moise la indrumarea LUI. (Gasiti intamplarea in Numeri 21).

Ce legatura are intamplarea asta cu Planul de salvare? Pai, nu vorbesc de la mine. Insusi Isus spune: „Si dupa cum Moise a inaltat sarpele de arama in pustie, tot asa trebuie sa fie inaltat si Fiul Omului, pentru ca oricine crede in El sa nu piara ci sa aiba viata vesnica” (sunt versetele dinaintea versetului de aur).

Sarpele are o conotatie negativa in Biblie, este asociat de cele mai multe ori cu diavolul. Faptul ca aici Isus este simblizat printr-un sarpe de arama poate parea straniu la prima vedere. Dar la o cugetare mai adanca asupra lucrurilor, vom vedea cat de potrivit este acest simbol! Isus S-a facut pacat pentru noi, totusi in El nu s-a gasit pacat. Sau in alt limbaj: S-a facut sarpe, a luat chip de sarpe, dar in El nu s-a gasit venin (sarpele de arama nu avea venin). Mai pe scurt: Cel fara pacat s-a facut pacat. Oximoron? Poate…

De remarcat si aici cele doua lucruri: trebuia sa crezi ca privind la acel sarpe vei fi vindecat, dar asta nu-ti ajuta daca nu si ridicai privirea. Deci, credinta fara fapte este (si) fara rost!

5. Deuteronom – Cetalile de refugiu

Despre cetatile de refugiu gasim vorbindu-se in Deuteronom 19. Cand un om ucidea din greseala pe un altul, el trebuia sa plateasca cu viata fapta sa: viata pentru viata. Dar nu tot timpul faci ceva rau intentionat. Se punea problema omorului din accident. De exmplu, doi oameni merg la padure, unuia ii sare, din gresela, securea in capul celuilalt. Acesta din urma moare. Era foarte probabil ca cineva din rudeniile celui mort, sa incerce sa aplice si in acest caz acea lege „viata pentru viata”.

Pentru astfel de cazuri exustau niste cetati de refugiu unde omul care gresise sa poata fugi si sa fie la adapost. De asemenea era prevazut in lege ca aceste cetati sa fie astfel asezate incat sa se poata ajunge rapid la ele, sa fie drumuri de acces si sa fie indicatoare spre cetatile de salvare.

Aplicatia pentru noi: EL Se defineste, printre altele, si ca o cetate de refugiu, un turn de scapare. Omul vinovat, urmarit de diavol care doreste sa-l distruga, isi gaseste in EL scaparea.

Si inca ceva: Cei care se considera in cetate sa nu uite ca trebuie ca cetatea sa fie „gasibila”, omul sa stie despre existenta ei; sa nu uite ca sunt responsabili cu indicatoarele spre cetate, nu cumva sa puna indicatoare gresite; si sa nu uite ca trebuie ca cetatea sa fie deschisa pentru ca omul sa poata intra; sa nu uite sa fie primitori si ospitalieri; sa nu uite ca sunt chemati sa imparta drept dreptatea: omul nu trebuie condamnat doar pentru ca se banuieste ca-i vinovat, dar nu trebuie nici partinit doar pentru ca a ajuns in cetatea de refugiu.

Concluzie:

In fiecare carte pe care a scris-o, subiectul central era EL. Si tu scrii chiar daca ti se pare ca nu scrii. Viata ta este o epistola citita de oameni! Care este subiectul central a ceea ce scrii tu?

PS. Cred ca (si) lui Moise i-au placut numerele 3, 12, 40. Viata lui se poate imparti in 3 perioade a 40 de ani. A postit de 3 ori cate 40 de zile. A trait 120 de ani, a postit 120 de zile. Sper ca i-a placut si 27. :D

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.