Tot ce nu vine din încredinţare e păcat.
Romani 14:23 up
Am vazut ca termenul „încredinţare” in versetul de mai sus naste tot felul de teorii. Chiar am auzit in mai multe predici pusa intrebarea „Care este diferenta dintre incredintare si credinta?”, iar apoi ni se explica in cuvinte foarte frumoase ce este incredintarea: ba ca se refera la convingere personala, ba ca este o incredere puternica ca ceea ce faci este bine, ba ca este vorba despre constiinta. Oricum, ideea este ca incredintarea este diferita de credinta (am auzit de cateva ori chiar spunandu-se „este o maaaaare diferenta intre ele”).
Apoi, pentru ca prezentarea sa fie si mai fascinanta, se trece de la singularul „incredintare” din verset la plurarul „incredintari„. Ni se spune ca ar exista unele pacate care sunt relativizate de unele „incredintari” personale: pentru unul s-ar putea sa fie pacat, pentru altul s-ar putea sa nu fie pacat. Principiul are valabilitate generala, zice; iar incredintarile au valabilitate personala.
In fine, am mai vazut ca unii citeaza gresit acest verset: „Tot ce vine din incredintare nu este pacat”. Ceea ce este o eroare logica, nu doar o citare gresita.
Cumva, insa, de fiecare data vorbitorul uita de definitia consacrata a credintei din Evrei 11:1: Şi credinţa este o încredere neclintită în lucrurile nădăjduite, o puternică încredinţare despre lucrurile care nu se văd. Din acest verset imi dau seama ca termenii cel mult se completeaza, se explica unul pe altul, nu ca ar fi „o maaaare diferenta” intre ei.
Am fost la o masa unde un frate penticostal explica comesenilor ca pentru el este pacat sa manance carne de porc, caci are aceasta incredintare. Daca nu ar avea-o, nu considera ca ar fi pacat. La care cineva de la masa i-a spus: „Dar sarmale ai mancat…”. El, usor nedumerit: „Dar erau cu carne de porc?…”. Zice sora: „Da!”. Si-atunci am vazut cum functioneaza principiul acesta cu incredintarea personala: „Ei, bine. Eu am avut incredintarea ca nu-s cu carne de porc.”.
Putini dintre cei care fac aceasta teorie cu diferenta dintre credinta si incredintare stiu ca termenul „incredintare” nu prea apare in alte traduceri. Sunt numeroase traduceri in romana, atat vechi cat si noi, in care apare termenul „credinta”. In engleza, in toate traducerile pe care le-am verificat apare „faith”; in alte limbi (daca Google Translate imi traduce bine), mereu am gasit termenul „credinta”.
Iata cum este tradusa aceasta parte din verset in alte traduceri:
Biblia Bartolomeu Anania: Şi tot ce nu-i din credinţă e păcat.
Biblia de la Blaj BB, 1795: că tot ce nu easte din credinţă păcat easte.
Biblia GBV, 2001: Iar orice nu este din credinţă este păcat.
Biblia Nitzulescu SBB, 1921: şi tot ce nu este din credinţă, păcat este.
Biblia Noua Traducere NTR, 2016: Şi tot ce nu este din credinţă este păcat.
Biblia Regele Carol II BRC, 1939: Şi tot ce nu vine din credinţă – e păcat.
Biblia Romano-Catolică VBRC, 2013: şi tot ceea ce nu este de bună credinţă este păcat.
Biblia Traducerea Fidela BTF, 2015: fiindcă orice nu este din credinţă este păcat.
NT de la Bălgrad NTB, 1648: că tot ce nu e den credinţă păcat iaste.
NT de la Smirna NTS, 1857: şi tot ce nu este din credinţă, păcat este.
King James: for whatsoever is not of faith is sin.
New English Translation NET, 2007: and whatever is not from faith is sin.
American Standard Version ASV, 1901: and whatsoever is not of faith is sin.
Darby Bible Version DBV, 1890: but whatever is not of faith is sin.
Károli Gáspár Biblia VBM, 1590: A mi pedig hitből nincs, bűn az.
World English Bible WEB, 2000: and whatever is not of faith is sin.
Nova Vulgata VUL, 1979: omne autem, quod non ex fide, peccatum est.
Die Lutherbibel VBG, 1984: Was aber nicht aus dem Glauben kommt, das ist Sünde.
Cum defineste Biblia pacatul?
Pentru ca acest verset are legatura cu pacatul, este nimerit sa ne uitam un pic in Biblie pentru a vedea cum defineste ea pacatul. Gasim in Biblie cel putin 3 definitii:
1. Pacatul prin comitere: calcarea Legii
„Păcatul este fărădelege”. (1 Ioan 3:4 up)
Vedem aici ca pacatul este definit ca o incalcare a unei legi: Legea este cea care interzice sa pacatuiesti. Cand o incalci, faci pacat: incalcalci litera legii. Aceasta este definitia preferata a oricarui adventist atunci cand doreste sa demonstreze ca „Legea morala a celor 10 porunci este valabila si azi”.
2. Pacatul prin omitere: neimplinirea Legii
Deci cine ştie să facă bine şi nu face săvârşeşte un păcat! (Iacov 4:17)
Ce-ti lipeste atunci cand poti sa faci un bine si nu-l faci? Iti lipseste dragostea. Or Domnul Isus spunea ca a iubi pe Dumnezeu si pe aproapele este cea mai mare porunca, in care se cuprinde toata Legea (Matei 22:36-40). Asadar, cand nu faci bine, pacatuiesti nu prin a face ceva interzis, ci prin a nu face ceea ce-i poruncit: sa iubesti. Incalci spiritul Legii.
3. Intentii bune fara Christos
Iar orice nu este din credinţă este păcat. (Romani 14:23, GBV)
Da, credinta este si incredere, si convingere, si constiinta, si incredintare. Dar credinta nu se bazeaza pe puterile proprii, ea implica o relatie cu Christos! Si orice intentii bune pe care le avem sunt sortite esecului fara El. Nu vrei sa incalci legea (litera legii), dimpotriva vrei sa faci binele (spiritul legii), dar nu uita ca toate intentiile tale bune sunt zadarnicie daca nu vin din credinta, din relatia ta cu Christos. „Căci despărţiţi de Mine nu puteţi face nimic.” a spus El…
Concluzii
Versetul din Romani 14:13 nu are scopul de a face o diferenta dintre credinta si incredintare. Insusi Dumitru Cornilescu in traducerea literala din 1931 foloseste termenul de „credinta” in loc de „incredintare”. Stiai asta? Verifica!
Limba romana este frumoasa; permite diferite nuante intre „credinta” si „incredintare”. Dar cine doreste sa faca discutii interesante pe tema acestor diferente, va trebui sa foloseasca alt verset. Daca exista…
…Si cand iti mai spune cineva despre faptul ca exista lucruri care pentru cineva sunt pacate, iar pentru altcineva nu sunt pacate, intreaba-l daca are pentru aceasta teorie si alte versete care sa o sustina, in afara de traducerea nuantata a acestui verset. Si nu, nu vorbim aici despre pacatele din nestiinta.
PS. Gasesti aici re-interpretari ale unor versete interpretate in general gresit.
Multa pace,Domnul Dumnezeu sa fie laudat ,ptr aceste mesaje,si firi binecuvantati, am cerut Domnului sa i mi vb ,trebuia sa i au o decizie si Domnul mi a vb ,a Lui sa fie Slava.
Tata multumesc in numele Domnului Nostru Isus Hristos ptr Duhul Tau care doresti sa ni l trimiti.
Cred Tata ca ne ajuti sa iti ramanem credinciosi.
Fiti binecuvantati.
claudiabogdan34@gmail.com
Maranatha.
Domnul m a trezit azi la 4 si ceva,am mult de invatat ,ptr examene si trenuia sa merg la cineva sa ma ajute ,dar nu prea vroiam ,si am ascultat un mesaj unde Domnul mi a vb foarte clar,acuma eu eram convinsa si sunt incredintata ca nu trebuie sa merg,dar stiind ca persoana respectiva poate sa ma ajute ,este o lupta mare ,si Domnul mi a zis Eu te ajut.
Sa stiti ca Dumnezeu poate sa ne ajute doar daca ii dam voie ,asta am inteles.
Sa ne marturisim pacatele ,si sa il invitam in inima noastra.
A lui sa fie Slava.