Citit: Efectele televiziunii asupra minţii umane

Am citit cartea „Efectele televiziunii asupra mintii umane”, 430 pagini, autor Virgiliu Gheorghe.

Pe Virgiliu Gheorghe il puteti asculta si aici; tot in acel articol am facut si un rezumat al discutiei. De asemenea, am mai scris aici despre ce trateaza cartea (mai precis prima parte).

Citate voi da doar din partea a doua si a treia a cartii, intrucat despre partea intai am scris.

7 citate din carte:

„Cand ne uitam la TV ne antrenam sa nu reactionam, si asa, mai tarziu, facem lucruri fara sa stim de ce le facem si de unde ne-au venit in minte.”

„Distractie cat mai multa si cat mai putina munca, eventual deloc, este mesajul principal am mediului TV.”

„Nici o autoritate, nici o ascultare sau impunere nu mai este ingaduita sau indreptatita – acesta este mesajul predominant om cultura TV, nici o ierarhi nu mai are dreptul divin sau natural sa se impuna.”

„Oamenii micului ecran nu cugeta prea mult, pentru ca acest lucru nu ‘da bine’ la televizor, a plictisi.”

„Televiziunea este mai mult decat opersoana: este o lume cu care ne imprietenim, impreuna cu care petrecem adesea mai multtimp, in care investim mai multa afectivitate decat cei apropiati.”

„In general, intreaga atmosfera a micului ecran este potrivnica unei vieti normale de familie.”

„Televiziunea este, practic, cel mai performant mag care a existat vreodata.”

Cuprins:

  • Prefaţă
  • Cuvânt înainte la a doua ediţie
  • Cuvânt înainte la a treia ediţie
  • Introducere
  • Efectele comunicării audio-video asupra dezvoltării şi funcţionării creierului
    • Caracteristicile activităţii corticale pe parcursul vizionării TV
    • Poate vizionarea TV afecta structural dezvoltarea creierului?
      • Rolul mediului în dezvoltarea structurală a creierului
        • Perioada optimă pentru dezvoltarea cortexului uman
        • Caracterul reflexiv al experienţei
        • Experienţa cuvântului – dialogul cu proprii părinţi
        • Experienţa trebuie să fie interactivă
      • Lumea TV ca mediu de experienţă
      • Deficiente de învăţare – LD
    • Incapacitatea de a asculta cu atenţie
    • Cititul, într-o societate în care copiii preferă să se uite la televizor
    • Învăţarea şi televizorul
      • Efectele experimentului Sesame Street
      • Memoria
      • Imaginaţia
    • Prin televiziune, informaţia este furnizată direct în subconştientul maselor
    • Probleme de atenţie
      • Televizorul sau atenţia orientată
    • Primul efect al televiziunii este crearea unei atitudini mentale pasive
    • Vizionarea TV, factor determinant în apariţia hiperactivităţii, a irascibilităţii şi a insomniei
      • Epilepsia TV
      • Limba
      • Importanţa limbajului
      • Învăţarea limbii şi televizorul
        • Implicarea interactivă
        • Părinţii sunt pedagogii ideali pentru învăţarea limbii
        • Copiilor trebuie să li se spună poveşti sau importanţa cuvintelor neînsoţite de poze
      • Concluzii
    • Vizionarea TV defavorizează dezvoltarea emisferei cerebrale stângi şi a abilităţilor procesate de aceasta
      • Scrierea
      • Rolul televiziunii în criza raţionamentului matematic şi a gândirii ştiinţifice
    • Strategii de învăţare sau de gândire
    • Vizionarea TV activează în mod prioritar paleocortexul
    • Prin slăbirea comunicării intercorticale, vizionarea TV scade nivelul de inteligenţă şi performanţele intelectuale
    • Problemele de atenţie şi învăţare, cortexul prefrontal şi televiziunea
      • Dialogul şi limbajul intern
      • Ecranul televizorului sau al calculatorului dăunează dezvoltării cortexului prefrontal
    • Caracterul hipnotic al vizionării TV
    • Dependenţa de televizor
      • Aplicarea criteriilor de diagnosticare a dependenţei în cazul televiziunii
        • Criterii cu aplicabilitate restrânsă
        • Criterii perfect aplicabile
      • Obişnuinţa cu televizorul sau inerţia atenţională
      • Dependenţa de televizor ca mijloc evazionist
      • Relaxarea rapidă
      • Generarea pasivităţii sau incapacitatea de a mai face altceva decât să te uiţi la televizor
      • O perspectivă sociologică
      • Dependenţa, o consecinţă a amputării de către televiziune a puterilor şi capacităţilor mentale
      • Efectul de dependenţă şi tehnologia video
      • Când televiziunea nu mai este facultativă
    • Concluzii finale
  • Rolul culturii TV în modelarea reţelelor neuronale, a mentalităţilor şi a comportamentelor
    • Televiziunea ca mediu de experienţă
      • Stadionul, discoteca şi biserica
      • Cadrul general al educaţiei prin televizor
      • Pe micul ecran, factorul statistic constituie criteriul adevărului
      • Nu orice mesaj se transmite bine prin televizor
      • Prezentismul – dictatul acţiunii şi al momentului, vizibilul şi senzaţionalul
      • Funcţia de agendă a mass-mediei
      • Consecinţele efectului de agendă
        • La nivel politic, social şi comunitar
        • La nivel personal
      • Efectul de cultivare
      • Dictatura opiniei publice sau spirala tăcerii
    • Nihilismul
      • Liberalismul
      • Realismul
      • Vitalismul
      • Nihilismul distrugerii
      • Nihilismul în lumea micului ecran
      • Nihilismul capitalist şi televizualul
      • Relativizarea ca mijloc de contestare a adevărului
      • Banii, plăcerea şi puterea
      • Contestarea autorităţii
      • Televiziunea – pedagogul ateismului sau al sincretismului new-age-ist
    • Eroticul
      • Goliciunea şi sexualitatea neîngrădite se întind rapid în era comunicării audio-video
      • Coordonatele principale ale experienţei vizionării sunt senzaţiile, emoţiile şi, în ultimă instanţă, plăcerea
      • Erotizarea percepţiei
      • Prin afectarea cortexului prefrontal, vizionarea TV poate determina exacerbarea comportamentului sexual
      • Influenţează TV atitudinile şi comportamentul sexual al tinerilor?
      • Care sunt trăsăturile generale ale mesajelor erotice conţinute în programele TV?
      • Cum este percepută sexualitatea de către public, prin intermediul lumii TV?
      • Care sunt consecinţele identificării telespectatorilor cu personajele de pe micul ecran?
      • Care sunt modificările de atitudine privind sexualitatea, generate de televiziune?
      • Dependenţa de pornografie
        • Cauzele psihologice şi fiziologice ale dependenţei de materiale cu conţinut erotic
        • Vizionarea materialelor erotice subminează fidelitatea în căsnicie, dorinţa de a întemeia o familie şi de a avea copii
        • Magia eroticului
      • Concluzii
    • Violenţa
      • Care este contribuţia violenţei TV la amplificarea violenţei din lumea reală ?
      • Efectele violenţei TV asupra copiilor şi adolescenţilor
      • Care este lecţia pe care violenţa TV o dă noilor generaţii?
      • De ce totuşi violenţa?
    • Magicul
    • Efectele nihilismului asupra dezvoltării creierului uman
      • Gândirea şi dialogul – experienţe fundamentale pentru dezvoltarea corticală
      • Cultura ca mediator între mintea omului şi lume
      • Unele culturi favorizează edificarea minţii umane, iar altele, precum nihilismul, o frânează
      • Nihilismul invadează spaţiul vital al omului modern şi reconfigurează mediul de experienţă umană
      • Certitudinile – stâlpii de susţinere ai edificiului minţii umane
      • Experienţa nihilistă a lumii micului ecran, cel mai şubred teren pentru zidirea unei minţi sănătoase
      • Conţinutul nihilist al programelor TV şi emisferele cerebrale
      • Efectele culturii nihiliste asupra configurării cortexului prefrontal
      • Despre o educaţie favorabilă configurării cortexului prefrontal
      • Modelul nihilist al stilului de viaţă modern subminează dezvoltarea cortexului prefrontal
      • Mesajul nihilist şi sistemele motivaţionale
      • Reflectarea culturii divertismentului în dezvoltarea cortexului prefrontal
      • Ştiinţa indică principiile educaţiei tradiţionale ca fiind ideale pentru dezvoltarea normală a minţii copiilor
      • Concluzii
  • Cu sau fără televizor
    • Viaţa de familie şi televizorul
    • Copiii, tinerii şi televizorul, în contextul culturii nihiliste
      • Nihilismul este spiritul în care, prin televizor, se edifică sinele şi identitatea „omului nou“
      • Un posibil portret al copilului televizorului
      • Câteva observaţii privind diminuarea sau eliminarea efectelor nocive ale televizorului
      • Libertatea alegerii
      • Sofismul fructului oprit
      • Este televizorul un mijloc recomandat socializării?
      • Adevărata faţă a recomandărilor nihilismului
      • Câteva repere pe drumul unei educaţii sănătoase sau a recuperării handicapului produs tinerilor de cultura TV
    • Cum ne putem lăsa de televizor şi ce înseamnă acest lucru
      • Câteva principii care înlesnesc eliberarea de televizor
      • Prizonierii unei culturi bolnave
      • Vizionarea TV – simptom al modului de viaţă impus de nihilism
      • De ce trebuie să ne vindecăm de nihilism?
      • Modul de viaţă creştin şi nihilismul în dezvoltarea şi funcţionarea creierului uman
      • Viaţa creştină este antidotul cel mai puternic pentru neutralizarea virusului nihilist
    • Obezitatea şi televizorul
    • Calculatorul – internetul şi jocurile video
      • Media prin mijloacele electronice şi educaţia
      • Jocurile electronice şi educaţia
      • Computerul
      • Computerele şi educaţia
      • Internetul
      • Concluzii
  • Bibliografie selectivă
Comentarii Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.