Căci toţi cei ce se bizuie pe faptele Legii sunt sub blestem; pentru că este scris: „Blestemat este oricine nu stăruie în toate lucrurile scrise în cartea Legii, ca să le facă.”
Galateni 3:10
Despre ce Lege este vorbeste Pavel in Galateni? Iata o intrebare care a framantat pe multi cititori ai Bibliei.
Sunt unii care spun ca treaba este foarte simpla: in Galateni este vorba numai si numai despre legea ceremoniala, lege care si-a incetat valabilitatea la Cruce si, deci, noi ne batem capul degeaba azi cu acest subiect pentru ca nu ne priveste. Ei ne atrag atentia ca in Galateni chiar se pomeneste despre „cartea Legii”, or noi stim ca Cele 10 porunci erau scrise pe table de piatra si erau in chivot, iar legea ceremoniala era scrisa intr-o carte si pusa langa chivot. Asadar, faptele Legii sunt faptele legii ceremoniale, ni se explica in continuare. Dar noi nu suntem mantuiti prin aceste fapte (caci – am zis – legea ceremoniala nu mai este valabila pentru noi), deci noi nu avem cum sa fim sub blestemul despre care zice Pavel. Faptele Decalogului sunt fapte bune, pe care trebuie sa le facem, nu avem cum sa fim blestemati daca ne incredem in ele, caci nu despre acestea este vorba. La urma urmei, Legea celor 10 porunci este vesnica si trebuie s-o implinim daca vrem sa primim rasplata mantuirii.
Marturisesc ca am folosit si eu aceasta explicatie; e simpla, logica si folositoare cuiva care doreste sa sustina valabilitatea Decalogului. Insa studiind mai atent Galateni, am realizat ca aici nu este vorba doar despre Legea ceremoniala.
Legile din VT
Legile date de Dumnezeu in VT se pot imparti in urmatoarele categorii:
- Decalogul. Cele 10 porunci scrise de Dumnezeu pe table de piatra, table ce au fost puse in chivot. Este insasi transcrierea caracterului lui Dumnezeu: de aceea aceasta lege are valabilitate pentru totdeauna. Primele 4 porunci reglementeaza relatia cu Dumnezeu, iar urmatoarele 6 porunci relatia cu semenii. Estenta Decalogului este iubire fata de Dumnezeu si iubire fata de aproapele.
- Legile civile. Dumnezeu Si-a format un popor, i-a dat un statut si legi dupa care sa se conduca. Aceste legi isi au originea in Decalog, sunt detalieri ale celor 10 porunci si cuprind metode de aplicare; existau reguli dupa care se socotea gravitatea vinei, prin aceste legi se stabilea pedeapsa care trebuia administrata si cine aplica acea pedeapsa. De pilda: Porunca a 8-a din Decalog spune „Sa nu furi”. Legile civile exemplificau cazurile in care te faceai vinovat de furt (atunci cand luai ce nu-ti apartine, daca schimbai hotarele, daca foloseai greutati false pentru cantarire, daca nu dadeai partea Domnului etc); stabileau gravitatea faptei in functie de ce, cat si de la cine ai furat si pedeapsa pe care o vei suporta (in cel mai fericit caz erai obligat sa restitui valoarea obiectului furat + 20%).
- Legea ceremoniala. Era legea referitoare la jertfe si ritualuri. Aceste ritualuri aratau spre Christos si majoritarea si-au avut implinirea in viata si moartea Lui pe cruce.
- Legile sanitare care erau legi de sanatate si igiena, despre animale curate si necurate etc.
Legea din Galateni
Ca sa vedem daca Pavel vorbeste doar despre legea ceremoniala in Galateni, vom analiza textele pe care le citeaza Pavel. Este onest, zic, sa-l lasam pe el sa ne arate la care dintre legile de mai sus se refera.
Galateni 3:10: Căci toţi cei ce se bizuie pe faptele Legii sunt sub blestem; pentru că este scris: „Blestemat este oricine nu stăruie în toate lucrurile scrise în cartea Legii, ca să le facă.”
Pavel citeaza si parafrazeaza aici un text pe care il gasim in Deuteronom 27:26: „Blestemat să fie cine nu va împlini cuvintele Legii acesteia şi cine nu le va face!” – Şi tot poporul să răspundă: „Amin!”
Daca ne uitam in contextul din Deuteronom, in versetele anterioare este vorba despre blestem asupra celui care isi face alti dumnezei (v. 16), care isi nescinsteste parintii (v. 17), care fura pe aproapele sau (v. 18-19), care este imoral (v. 20-23), care ucide (v.24-25). Toate acestea vedem ca sunt incalcari ale legilor civile si, in esenta, incalcari ale celor 10 porunci. Nici una din ele nu este din legea ceremoniala!
Galateni 3:12: Însă Legea nu se întemeiază pe credinţă; ci ea zice: „Cine va face aceste lucruri va trăi prin ele.”
Pavel foloseste aici un text din Levitic 18:4-5: 4 Să împliniţi poruncile Mele şi să ţineţi legile Mele: să le urmaţi. Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru. 5 Să păziţi legile şi poruncile Mele: omul care le va împlini va trăi prin ele. Eu sunt Domnul!
Din nou, daca te uiti in contextul unde apare acest verset, in cap 18 din Levitic vei vedea ca este vorba despre imoralitate si dumnezei straini. Este aceasta din Legea Ceremoniala? Nu. Din nou este vorba despre legi civile, si la urma urmei chiar despre Decalog. Si daca vrei, citeste si in continuare: Levitic 19. Si vei vedea ca marea majoritate a legilor de acolo sunt legi civile care-si au izvorul in Decalog.
Galateni 5:14: Căci toată Legea se cuprinde într-o singură poruncă: „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.”
Aici Pavel citeaza din nou din Levitic. De data asta Levitic 19:18 Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi. Eu sunt Domnul. si de asemenea face aluzie la ceea ce a spus Isus in Matei 22: „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău.” 38 Aceasta este cea dintâi şi cea mai mare poruncă. 39 Iar a doua, asemenea ei, este: „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.” 40 În aceste două porunci se cuprinde toată Legea şi Prorocii.”
Poate te intrebi de ce Pavel foloseste aici doar a doua porunca si nu ambele din cele enuntate de Isus. Daca observi cu atentie cum este construita argumentatia lui Pavel, vei vedea ca in Galateni pana aici se ocupa de relatia cu Dumnezeu. Iar de aici incolo urmeaza sfaturi legate de etica crestina, sfaturi legate de cum ne raportam la semenii nostri.
Revenind la legi, intreb: Se poate spune despre legea ceremoniala ca se cuprinde in porunca „Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti”?…
Asadar, textele pe care le citeaza Pavel imi arata cu prisosinta faptul ca legea despre care vorbeste in Galateni NU este doar legea ceremoniala.
Cartea Legii
S-ar putea ridica o obiecție: in versetul Galateni 3:10 se vorbeste despre Cartea legii. Decalogul era scris pe table de piatra; iar ceea ce era scris in carte este Legea Ceremoniala!
Haideti sa vedem ce-a scris Moise in Cartea Legii, caci el este cel mai in masura sa ne spuna:
Deuteronom 31:24-26: După ce a isprăvit Moise în totul de scris într-o carte cuvintele Legii acesteia, 25 a dat următoarea poruncă leviţilor care duceau chivotul legământului Domnului: 26 „Luaţi cartea aceasta a Legii şi puneţi-o lângă chivotul legământului Domnului Dumnezeului vostru, ca să fie acolo ca martoră împotriva ta.
Iata ca Moise denumeste Cartea Legii cartea pe care tocmai o incheiase de scris: Cartea Deuteronomului. Deuteronomul nu cuprinde doar legile ceremoniale, ci cuprinde si Decalogul (vezi Deut. 5), si legile civile derivate din acesta.
De fapt, denumirea de Deuteronom (repetarea Legii sau a doua lege) provine din versetul Deut. 17:18 Când se va așeza pe scaunul de domnie al împărăției lui, să scrie pentru el, într-o carte, o copie a acestei legi, pe care s-o ia de la preoții din neamul leviților.
Gasim mentionata in VT urmatoarea intamplare de pe vremea imparatului Iosia: În clipa când au scos argintul care fusese adus în Casa Domnului, preotul Hilchia a găsit cartea Legii Domnului dată prin Moise. 15 Atunci Hilchia a luat cuvântul şi a zis logofătului Şafan: „Am găsit cartea Legii în Casa Domnului.” Şi Hilchia a dat lui Şafan cartea. 16 Şafan a adus împăratului cartea. Şi, când a dat socoteală împăratului, a zis: „Slujitorii tăi au făcut tot ce li s-a poruncit. 17 Au strâns argintul care se afla în Casa Domnului şi l-au dat în mâinile priveghetorilor şi lucrătorilor.” 18 Logofătul Şafan a mai spus împăratului: „Preotul Hilchia mi-a dat o carte.” Şi Şafan a citit-o înaintea împăratului. 19 Când a auzit împăratul cuvintele Legii, şi-a sfâşiat hainele. 20 Şi împăratul a dat următoarea poruncă lui Hilchia, lui Ahicam, fiul lui Şafan, lui Abdon, fiul lui Mica, lui Şafan, logofătul, şi lui Asaia, slujitorul împăratului: 21 „Duceţi-vă şi întrebaţi pe Domnul pentru mine şi pentru rămăşiţa lui Israel şi Iuda cu privire la cuvintele cărţii acesteia care s-a găsit. Căci mare mânie s-a vărsat peste noi din partea Domnului, pentru că părinţii noştri n-au ţinut cuvântul Domnului şi n-au împlinit tot ce este scris în cartea aceasta.” (2 Cronici 34:14-21).
Intrebare retorica: In legea ceremoniala a citit Iosia blestemele care erau asupra poporului sau a citit pasajele din Deuteronom? Reamintim: Moise daduse directive ca imparatul sa aiba o copie a cartii legii, sa aiba un Deuteronom.
Pe parcursul vremii, evreii au extins denumirea de Lege la primele 5 carti scrise de Moise. Primele cinci cărţi ale VT (Geneza, Exod, Levitic, Numeri, Deuteronom) constituie prima şi cea mai importantă secţiune a canonului evreiesc format din trei părţi, numita de regulă de către evrei (seper hattora), „cartea Legii”, sau „hattora” „Legea”. Pentateuhul (în gr. pentateuchos, „în cinci volume”) este cunoscut şi sub denumirea „cele cinci cincimi ale Legii”.
Asa se face ca pe vremea Domnului Isus, Scripturile Vechiului Testament erau structurate in 3 mari parti, structura recunoscuta de Domnul: „Iată ce vă spuneam când încă eram cu voi, că trebuie să se împlinească tot ce este scris despre Mine în Legea lui Moise, în Proroci şi în Psalmi.” (Luca 24:44)
Iar Pavel nu face altceva decat sa preia aceasta denumire de Lege/Cartea Legii, asa cum o foloseau ei pe vremea lui.
Concluzie
Haideti sa nu facem o virtute din a „simplifica” lucrurile unde nu este cazul. Legea celor 10 porunci este valabila, nu ii punem in pericol valabilitatea daca acceptam ca legea nu ne mantuieste. N-a fost niciodata acesta scopul ei.
PS. Gasesti aici re-interpretari ale unor versete interpretate in general gresit.
Foarte frumos prezentat. Tot pe această temă se poate citi articolul scris de A. T. Jones pe data de 8 August 1899, prezent în cartea Evanghelia Veșnică.
Multumesc, Valerian! Este o buna sugestie de studiu.
In articolul de fata, intentia a fost doar de a corecta impresia ca putem sa ne gandim doar la legile ceremoniale cand citim Galateni. Pentru un studiu mai aprofundat, recomand si cartea „Comentariu la Galateni”, scrisa de George R. Knight.
Iar pentru cei care doresc esenta si simplitate, o carte usor de citit este „Isus este totul, prietene”. :)
AlexB.
Știm că George R. Knight doar a luptat împotriva cărți 1888 REEXAMINAT DE WINLND ȘI SHORT.!
Deci… !?