Cortul Întâlnirii – Lege şi Har

Multi crestini vad o contradictie intre Har si Lege, intre mila si dreptate, intre indurare si judecata. Plecand de la aceasta prejudecata, multi sunt gata sa prelungeasca aceasta contradictie intre Vechiul Testament si Noul Testament, intre Dumnezeu si judecatile din VT si Isus si mila Sa din NT; adica in cuvinte mai putine, VT cu Legea, NT cu Harul. Concluzia (sau „confuzia”) nu se lasa mult asteptata: din fericire noi suntem de astalalta parte a istoriei, era NT-ului. Deci Legea nu e pentru noi; noi avem Harul.

Exista insa un verset in Biblie care rastoarna aceasta presupozitie:

Dreptatea şi judecata sînt temelia scaunului Tău de domnie; bunătatea şi credincioşia sînt înaintea Feţei Tale. (Ps 89:14)

Acesta unitate dintre dreptate si bunatate, dintre judecata si credinciosie se poate vedea si urmarind ceea ce era la Cortul Intalinirii, locul in care EL spusese in vechime ca Se intalneste cu oamenii.

Vreau sa ne uitam (doar) la trei elemente.

1. Chivotul

Este locul in care era pastrata Legea celor 10 porunci. Ei, daca ar fi asa cum simtim noi, acesta nu ar fi deloc un loc care sa fie al indurarii. L-am numi mai degraba un loc al judecatii, al dreptatii – este Legea acolo! Nu?

Insa capacul acesstui chivor era numit „Capacul Ispasirii”, „Scaunul Indurarii”, „Tronul Milei”. Adica, mila si indurarea domnesc avand ca temelie Legea! Fascinant!

2. Ligheanul din curte

In curte, la intrarea in Cortul Intalnirii se afla un lighean din arama in care se spalau preotii inainte sa intre in Cort. Poate nimic de remarcat pana acum…

Dar din ce era facut acest lighean? Era facut din oglinzile femeilor care slujeau la Cortul Intalnirii.

Sa gandim putin: la ce se foloseste o oglinda? Ai pretentia de la oglinda sa te curateasca? Nu! Oglinda doar iti arata ca esti murdat si iti da de inteles ca ai nevoie sa fii curatit. Dar ea nu te curata!

Legea este ca si o oglinda: privesti in ea, vezi ca esti gresit. Dar Legea nu te poate curati, nu te poate mantui. Pavel exprima acest lucru, spunand ca Legea este doar un indrumator spre Christos: El este Apa vie care curata, prin sangele Lui esti spalat de pacat.

Dar un lucru interesant este aici de luat in seama: oglinzile au devenit lighean, un loc unde te poti spala. In paralela, Christos este si Lege, dar este si Mantuitor. El, prin Duhul Sau, te constientizeaza de pacat (folosind ca standard Legea), dar tot El este si remediul; El te curata.

3. Marele Preot

Instinctiv asociem mila si indurarea cu inima, iar judecata si dreptatea cu mintea, cu creierul. Nu-i asa? Cand zici „Ce mila mi-a fost de cutare”, duci mana instinctiv la inima, iar cand spui „Nu ma pacalesti tu pe mine, stiu eu judeca!” indici cu degetul tâmpla.

Marele preot Il preinchipuia pe Isus; El este Mare Preot (Evrei 7:24-27). Printre obiectele vestimentare ale marelui preot era si pieptarul. Avea pe el 12 pietre pretioase, era foarte pretios si cel mai sfant. Cum ii spune si numele, pieptarul se punea pe piept, adica pe inima. Biblia chiar asa se si exprima: „sa fie pe inima lui Aaron” (Exod 28:30).

Contrar a ce ne-am astepta, stiti cum era numit acest pieptar? Pieptarul Judecatii! (Exod 28:29,30). Da! Nu pieptarul milei, nu pieptarul bunatatii. Nu. Ci pieptarul judecatii. Si judecata dupa ce se face? Dupa Lege.

Iata deci, din nou, ca mila si dreptatea se intalnesc, bunatatea si judecata sunt prietene, iar Legea si Harul nu sunt in contradictie.

QED.

Stiu: Legile ceremoniale, cele care indicau spre Isus ca Mesia ce urma sa vina, s-au desfiintat odata cu moartea lui Isus. Ele nu mai sunt valabile pentru noi. Dar totodata nu sunt deacord ca Legea celor 10 porunci nu mai este valabila pentru noi azi (imi e greu sa cred ca ai putea avea alti dumenzei, ca ai putea ucide, ca ai putea fura si sa fii totusi pe placul LUI).

Mai stiu ca Isus este Mare Preot; insa El ni Se prezinta atat ca si Miel, cat si ca si Leu; atat ca si Avocat, cat si ca si Judecator.

Cred totodata ca suntem temple. Iar daca esti templu, Bliblia zice ca in inima ta trebuie sa fie scrisa Legea LUI, precum era in vechime scrisa pe tablele de piatra din chivot.

In inima ta trebuie sa se intalneasca dreptatea cu mila, Lege cu Harul.

Omul, umbland cu multe siretlicuri, a rezolvat dilema asa: Harul pentru mine, Legea pentru ceilalti. E onest? Ce-ar fi sa (mai) incerci si invers?

 

Comentarii Facebook

1 Comment

  • Legea ne invata sa nu cadem in groapa pacatului ; Evanghelia ne scoate din aceasta groapa .

    Legea ne invata cum sa traim dupa ce am fost salvati din pacat; Evanghelia ne da putere sa traim ca niste oameni salvati.

    Legea este oglinda care ne arata cat de murdari suntem; Evanghelia este sapunul care ne spala ca sa fim curati.

    Legea este harta care ne invata sa nu ne ratacim; Evanghelia e salvatorul care ne ia pe umeri si ne duce la adapostul mantuirii.

    Pentru un om mantuit, ascultatrea de Lege este raspunsul sau plin de recunostinta fata mantuirea realizata de Yahweh prin Evanghelie.
    Legea si Evanghelia sunt, de fapt, cele doua fete ale aceleiasi monede. Ele sunt exprimari ale caracterului aceluiasi Yahweh . Ele au acelasi Izvor si, in final, Legea si Evanghelia isi dau mana intr-un efort comun pentru mantuirea ta si a mea. Legea nu poate mantui fara Evanghelie, nici Evanghelia fara Lege. Sinaiul si Golgota sunt cei doi stalpi pe care Yahweh a asezat intregul edificiu al mantuirii noastre.

    Sa lasam Legea si Evanghelia in locul pe care l-a hotarat Autorul lor si sa ne bucuram de mantuirea care este gata sa se arate !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.