Fiii lui Dumnezeu, fiicele oamenilor și uriașii

Când au început oamenii să se înmulţească pe faţa pământului şi li s-au născut fete, fiii lui Dumnezeu au văzut că fetele oamenilor erau frumoase; şi din toate şi-au luat de neveste pe acelea pe care şi le-au ales. Uriaşii erau pe pământ în vremurile acelea şi chiar şi după ce s-au împreunat fiii lui Dumnezeu cu fetele oamenilor şi le-au născut ele copii: aceştia erau vitejii care au fost în vechime, oameni cu nume. Geneza 6:1-2, 4

Acest pasaj este un teren deosebit de fertil pentru speculatii si teorii fanteziste. Cea mai intalnita astfel de teorie este pe scurt urmatoarea: ingerii cazuti s-au impreunat cu femeile, din aceasta impreunare nascandu-se niste monstri, uriasii.

Recunosc ca noi, oamenii, suntem atrasi de senzatioanal. O interpretare mai neiesita din comun nu este asa atat de atragatoare precum cele mai fanteziste. Totusi, prezint felul cum inteleg eu acest text:

  • Fiii lui Dumnezeu: Intr-adevar, si ingerii sunt numiti fii ai lui Dumnezeu in Iov. Dar gasim in Biblie acest termen / grad de “rudenie” atribuit si oamenilor credinciosi. Vezi Exod 4:22, Deuteronom 14:11. De observat ca aceste versete sunt scrise de acealasi scriitor ca si cele din Geneza: Moise. Asadar, expresia in sine nu se aplica exclusiv ingerilor.
  • Fiicele oamenilor: Constructia textului ne arata ca acestea sunt in opozitie cu “fiii lui Dumnezeu”. Inteleg deci ca “oamenii” din acest verset sunt cei necredinciosi. Zicea VP, intr-un alt context, ca desi noua ne place uneori sa spunem ca toti oamenii sunt copiii Domnului, dupa caderea in pacat copiii Domnului sunt doar cei care se intorc la El si-L recunosc ca Tata. Aplicabil, cred eu, si acestui verset.
  • Uriasii: Observa in versetul 4 ca uriasii existau inainte de impreunarea fiilor lui Dumnezeu cu fetele oamenilor: existau si inainte si “chiar si dupa”!!! Deci ei nu erau neaparat niste progenituri rezultate din aceasta unire. Mai mult, in Numeri 13:33 gasim din nou acelasi cuvant ebraic tradus cu “uriasi”. Intrucat uriasii din Numeri nu se trag din ingeri, nu inteleg care ar fi motivul sa consider ca cei din Geneza se trag din ingeri. Mai avem apoi un urias celebru: filisteanul Goliat. Ti-a spus cineva ca tatal lui a fost un inger?…
  • Compromisul: Daca este sa sapam mai adanc, vom descoperi ca in ebraica “urias” poate avea semnificatia si om deosebit de violent. Contextul din Geneza 6 ne vorbeste de asemenea despre violenta (silnicie). De observat din nou versetul 4: ne spune ca uriasii au fost inainte de aceste casatorii, si chiar si dupa acestea. Inteleg ca – din punct de vedere uman – ne-am putut fi asteptat ca aceste casatorii sa-i fi facut mai ne-uriasi/ne-violenti: cum ca adica daca niste oameni violenti au gineri oameni credinciosi, te-ai astepta ca ei sa se mai imblanzeasca. Indiferent ca se refera sa statura sau caracter (sau ambele), fapt este ca acest compromis nu a ajutat la nimic.
  • Pedeapsa: Daca citesti cu atentie textul, vei vedea ca pedeapsa era pentru oameni, nu pentru ingeri. Ceea ce dovedeste inca o data ca aici “fiii lui Dumnezeu” sunt oameni.
  • Ingerii: Isus ne-a spus ca ingerii nu se casatoresc (Matei 22:30). Inca o dovada ca acesti “fii ai lui Dumnezeu” nu erau ingeri. Or doar n-o sa zica unii ca prin cadere ingerii au capatat si aceasta inzestrare!…

Am luat in discutie acest text pentru ca este foarte reprezentativ pentru felul cum gandim: uneori suntem atrasi mai mult de senzational decat de natural. Desi unele lucruri se pot explica fara a recurge la senzational, ne place sa cochetam si cu explicatii fanteziste. Asa-i omul…

PS. Gasesti aici re-interpretari ale unor versete interpretate in general gresit.

Comentarii Facebook

9 Comments

  • Mi-am dorit aceste explicații de foarte multa vreme; mi-au confirmat acele frământări, ale spiritului care cere obsesiv un posibil răspuns!

  • De acord cu intelegerea dumneavoastra asupra textului. Avem si explicatia provenientei fiilor lui Dumnezeu, putin mai sus, in cap.4, vers. 26 din Geneza: ” Lui Set i s-a nascut si lui un fiu, si i-a pus numele Enos. Atunci au inceput oamenii sa cheme Numele Domnului.” Set a fost samanta data de Dumnezeu in locul lui Abel. Pe aceasta linie genealogica au venit si Enoh si Noe.

  • “Descifrarea biblică” în această manieră este mai mult decât necesară;
    condiționează cunoașterea!

  • Da..am văzut ca ai scris, cred ca am sărit peste…dar vreau sa te întreb altceva. Ce părere ai despre psalmul 82…despre cine e vorba acolo? Vreau sa știu părerea ta.

  • Banuiesc ca te referi la versetul 6: Eu am zis: „Sunteți dumnezei, toți sunteți fii ai Celui Preaînalt.”

    Avem bucuria ca ni l-a explicat Isus Insusi, asa ca nu exista pericolul de a intra in teorii fanteziste: “Isus le-a răspuns: „Nu este scris în Legea voastră: „Eu am zis: sunteți dumnezei”?
    35 Dacă Legea a numit „dumnezei” pe aceia cărora le-a vorbit cuvântul lui Dumnezeu – și Scriptura nu poate fi desființată…” (Ioan 10:34-35).

    Deci Isus explica termenul “dumnezei” din acest verset ca fiind “acei carora le-a vorbit cuvantul lui Dumnezeu”. In ebraica cuvantul este Elohim, tradus in majoritatea cazurilor cu “Dumnezeu”, dar exista si cazuri cand se folosea “Elohim” pentru “judecatori”, care erau priviti ca reprezentati ai lui Dumnezeu.

    Daca recitesti tot Psalmul 82, vei vedea ca este rostita o judecata impotriva judecatorilor nedrepti (vers. 7); judecatori a caror menire ar fi fost sa judece drept pe cel slab, pe orfan, pe nenorocit, sarac, nevoias (vers. 3-4), dar ei nu faceau asa (v. 5).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.