Levitic 1-6: Scurtă clasificare a jertfelor

De multe ori, cartea Levitic ne pare o carte complicata, continand legi care erau pentru leviti, legi care nu mai sunt valabile azi si care sunt destul de anevoios de citit. Gasesc interesanta provocarea de a sistematiza lucrurile si studiind primele capitole mi-am facut urmatoarele notite.

Ardere de tot (Lev. 1)

Se putea aduce din:
cireadă: vițel, sex masculin
turmă: miel sau ied, sex masculin
păsări: turturele sau pui de porumbel
Orice jertfa trebuia să fie fără cusur.

Jertfă de mâncare (Lev. 2)

Putea să fie din:

  • produse pregătite în:
    • cuptor: turte sau plăcinte nedospite
    • tigaie: turtă nedospită
    • grătar: turtă nedospită
  • cele dintâi roade: spice coapte, prăjite la foc, boabe noi pisate

Reguli:
– produsele sa fie din floarea făinii
– fără aluat sau miere
– condimentat cu sare (sarea era semnul legământului)
– toate erau pregătite cu untdelemn

Jertfă de mulțumire (Lev. 3)

Putea să fie din:
cireadă: sex masculin sau feminin
turmă: miel, capră de sex masculin sau feminin

Jertfă pentru păcat (Lev. 4-5)

Pentru ispasirea unui pacat facut din nestiinta, jertfa era adusă în funcție de cine păcătuia:
Preot: vițel
Adunarea: vițel
Conducător: țap
Om de rând: mieluță sau iadă de sex feminin; dacă nu poate sa aducă oaie sau capră, atunci două turturele sau doi pui de porumbel; dacă nu are nici păsări, atunci 1/10 efă floare de făină (1 efă = 24 litri)

Exemple de păcate comise de un om de rând (Lev. 5:1-13):
– mărturie mincinoasă prin omitere
– întinare involuntară
– jurăminte pripite și/sau neîmplinite

Jertfă pentru vină (Lev. 5-6)

Din cele scrise în Levitic, reiese ca vina era socotita ca un păcat aparte, păcat ale cărui rezultate puteau fi măsurate. În acest sens, păcatele erau clasificate in:
Păcat fata de lucruri sfinte: zecimi, daruri sau alte lucruri puse deoparte pentru Domnul
Păcat față de o poruncă a Domnului
Pagubă produsă unui om: prin neatentie, inselaciune sau constrangere

Jertfa care se cerea era:
– Berbec fără cusur, după prețuirea făcută de preot
– Restituirea lucrului (fie că era vorba despre un lucru sfânt, fie despre o pagubă adusa cuiva) cu un adaos de 20%

De învățat

Deși jertfele nu mai sunt valabile azi, gasim aici cateva principii care sunt actuale si pentru noi. Despre implicatiile teologice ne vorbesc cei care au fost la scoala misionara. Noi ne vom limita la cateva lectii practice pe care le gasim in aceste capitole din Levitic.

1. Daruri perfecte: Ca si atunci cand perfectiunea era exprimata prin “fara cusur” cand era vorba despre animalele de jertfa si “floarea fainii” cand era vorba despre produse de mancare, si astazi trebuie ca ceea ce-i aducem Lui sa fie perfect si cel mai bun.

2. Ordinea jertfelor: Desi statistic pacatele comise de oamenii de rand erau mult mai intalnite decat cele comise de vreun conducator, jertfele pentru pacat sunt prezentate incepand cu mai marii poporului si terminand cu oamenii de rand. Preotul nu doar ca era un mai mare al poporului, ci era cel pus ca sa-i dea calauzire; nu era doar cap, ci era ochi pentru popor. S-ar putea spune ca vindecarea incepe de la cap, mai mult: de la ochi! Ochiul este lumina trupului tău. Dacă ochiul tău este sănătos, tot trupul tău este plin de lumină; dar dacă ochiul tău este rău, trupul tău este plin de întuneric. (Luca 11:34)

3. Gravitatea pacatului: Cu cat pozita cuiva era mai inalta, cu atat jertfa adusa era mai costisitoase (vezi Jerfa pentru pacat). Un pacat este mai grav daca este facut de cineva cu o pozitie mai influenta.

4. Nu există “N-am stiut”: Desi Dumnezeu nu tine seama de vremurile de nestiinta, nu inseamna ca pacatul nu-i pacat. In cap. 4-5, toate pacatele pentru care se putea aduce jerfa erau pacate din nestiinta, neintentionate. Pacatele “cu voie” erau pedepsite cu moartea (Numeri 15:30).

5. Nu există “Nu pot”: Nici nu se punea problema ca vreunul din preoti sau conducatori sa nu aiba cele cerute pentru jerfa pentru pacat. Insa pentru omul de rand, erau prevazute reguli pentru “usurarea” jerfei: daca nu avea mieluta, putea aduce turturele samd. Ca si atunci, si azi orice pacatos poate fi iertat daca isi doreste: Domnul nu cere ceva peste putintele lui.

6. Recuperarea pagubei: Daca ai facut ceva prin care Domnul sau vreun semen are o paguba, nu este suficient sa-ti ceri iertare. Paguba trebuie restituita, chiar adaugand la valoarea ei (evreii trebuiau sa adauge 20%). Inca un lucru interesant este ca nu cel care facea paguba, dar nici cel pagubit nu facea estimarea pagubei, ci preotul: o entitate superioara celui care produce paguba.

7. Detaliile conteaza. Erau jertfe unde se accepta doar animale de sex masculin, altele la care se accepta doar de sex feminin. La o analiza mai atenta vedem ca in cazul jertfelor de multumire puteau alege ce animal sa aduca (masculin sau feminin), dar in cazul celorlalte jertfe era specificat exact. Sa fie oare vorba despre faptul ca atunci cand esti vinovat nu ai dreptul sa faci cum doresti? Nu stim… Dar desi nu intelegem uneori motivul pentru care cere Dumnezeu unele lucruri specifice, sa fim siguri ca pentru El conteaza fiecare detaliu.

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.