Iosif la frații săi

Când a ajuns Iosif la fraţii săi, aceştia l-au dezbrăcat de haina lui, de haina cea pestriţă, pe care o avea pe el. L-au luat şi l-au aruncat în groapă. Groapa aceasta era goală: nu era apă în ea. Apoi au şezut să mănânce. (Geneza 37:23-25)

Cu adevarat, un act de o cruzime dusa la extrem: in timp ce pe fratele lor l-au aruncat in groapa, ei s-au pus sa manance…

Am avut de multe ori ocazia sa aud pe unii spunand despre fratii lui Iosif: „Ce oameni cruzi!!! Dupa ce l-au aruncat in groapa, s-au pus sa manance din mancarea dusa de el…”. Desigur, o astfel de completare face povestirea si mai lacrimogena.

Si-am mai vazut ca sunt surprinsi cand le spun: „Dar in Biblie nu spune ca Iosif le-a dus mancare…”.

Apoi reactiile sunt diverse. Unii doar s-au mirat: „N-am stiut…”. Altii iau Cartea si cauta: „Da, nu scrie…” sau se uita la versetele dinainte, cand Iacov l-a trimis pe Iosif gasesc ca misiunea era sa aduca vesti, nu sa le duca de mancare: Israel i-a zis: „Du-te, rogu-te, şi vezi dacă fraţii tăi sunt sănătoşi şi dacă oile sunt bine; şi adu-mi veşti.” L-a trimis astfel din valea Hebronului şi Iosif a ajuns la Sihem. (Geneza 37:14)

Cei mai cititi mi-au spus: „Cred ca scrie in Patriarhi si Profeti”. Dar inca nu mi-au aratat fragmentul la care fac referire…

Dar cea mai nostima reactie a fost a cuiva care a zis: „Da… Dar cand l-a trimis Isai pe David la fratii lui, acolo scrie!”. Asa.. si? Povestirile nu doar ca nu au de-a face una cu alta, ci sunt chiar opuse. Aceia erau in razboi, acestialatii erau cu turmele. Acolo David a mers de la turma, aici Iosif a mers la ei la turma. Turma, asigurand hrană in primul rand, si apoi lână.

Cand cititm Scriptura, pentru a interpreta bine un text avem nevoie si de bun simt. Insa asta variaza, de la persoana la persoana: unii considera ca era de bun simt sa le trimita si mancare, eu consider ca tot bunul simt imi spune ca e greu de crezut ca unui baiat de vreo 17 ani sa i se ceara sa duca merinde la 10 hojmalăi care erau cu turmele. Unde ai vazut la vreo stana sa n-aiba ciobanii ce manca?

Am amintit acest verset nu din necesitatea de a stabili un adevar istoric: la urma urmei, nu-i o chestiune vitala pentru noi sa stabilim provenienta mancarii lor. Ci l-am mentionat pentru a atrage atentia la un anumit mecanism ce poate fi păgubos: uneori preluam din auzite, de la altii unele informatii care vin ca o completare la „Sta scris” si ne trezim ca stiam atat de bine aceste informatii suplimentare ca si cum ar fi in text de cand Cartea.

De cele mai multe ori cand zic ca sunt unele lucruri care-s stiute fara sa fie scrise undeva, mi se spune: „Da, da. Asa-i. Ca si cu marele preot si funia”. Pe asta macar o stie toata lumea. Ce realizare! Dar vezi… sunt ele mai multe versete denaturate.

PS. Gasesti aici re-interpretari ale unor versete interpretate in general gresit.

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.