Am participat in ultimul timp la mai multe discutii despre Sfanta Cina. Principala tema de dezbatere a fost daca este voie sau nu sa se serveasca Sfanta Cina cu mai multe pahare.
Incerc sa redau in cele ce urmeaza toate punctele de vedere pe care le-am auzit. Daca mai aud alte pareri, voi reveni aici si le voi nota.
1. Textele biblice
Pasajele din Biblie care vorbesc despre cum a dat Domnul Isus sfanta cina sunt urmatoarele:
26 Pe când mâncau ei, Isus a luat o pâine; şi, după ce a binecuvântat, a frânt-o şi a dat-o ucenicilor, zicând: „Luaţi, mâncaţi; acesta este trupul Meu.” 27 Apoi a luat un pahar şi, după ce a mulţumit lui Dumnezeu, li l-a dat, zicând: „Beţi toţi din el; 28 căci acesta este sângele Meu, sângele legământului celui nou, care se varsă pentru mulţi, spre iertarea păcatelor. 29 Vă spun că, de acum încolo nu voi mai bea din acest rod al viţei, până în ziua când îl voi bea cu voi nou în Împărăţia Tatălui Meu.”
Matei 26:26-29
Pe când mâncau, Isus a luat o pâine; şi, după ce a binecuvântat, a frânt-o şi le-a dat, zicând: „Luaţi, mâncaţi, acesta este trupul Meu.” 23 Apoi a luat un pahar şi, după ce a mulţumit lui Dumnezeu, li l-a dat, şi au băut toţi din el. 24 Şi le-a zis: „Acesta este sângele Meu, sângele legământului celui nou, care se varsă pentru mulţi. 25 Adevărat vă spun că, de acum încolo, nu voi mai bea din rodul viţei, până în ziua când îl voi bea nou în Împărăţia lui Dumnezeu.”
Marcu 14:22-25
14 Când a sosit ceasul, Isus a şezut la masă cu cei doisprezece apostoli. 15 El le-a zis: „Am dorit mult să mănânc paştile acestea cu voi înainte de patima Mea; 16 căci vă spun că de acum încolo nu le voi mai mânca, până la împlinirea lor în Împărăţia lui Dumnezeu.” 17 Şi a luat un pahar, a mulţumit lui Dumnezeu şi a zis: „Luaţi paharul acesta şi împărţiţi-l între voi; 18 pentru că vă spun că nu voi mai bea de acum încolo din rodul viţei, până când va veni Împărăţia lui Dumnezeu.” 19 Apoi a luat pâine; şi, după ce a mulţumit lui Dumnezeu, a frânt-o şi le-a dat-o, zicând: „Acesta este trupul Meu care se dă pentru voi; să faceţi lucrul acesta spre pomenirea Mea.” 20 Tot astfel, după ce au mâncat, a luat paharul şi li l-a dat, zicând: „Acest pahar este legământul cel nou, făcut în sângele Meu care se varsă pentru voi.”
Luca 22:14-20
4 S-a sculat de la masă, S-a dezbrăcat de hainele Lui, a luat un ştergar şi S-a încins cu el. 5 Apoi a turnat apă într-un lighean şi a început să spele picioarele ucenicilor şi să le şteargă cu ştergarul cu care era încins. 12 După ce le-a spălat picioarele, Şi-a luat hainele, S-a aşezat iarăşi la masă şi le-a zis: „Înţelegeţi voi ce v-am făcut Eu? 13 Voi Mă numiţi „Învăţătorul şi Domnul” şi bine ziceţi, căci sunt. 14 Deci dacă Eu, Domnul şi Învăţătorul vostru, v-am spălat picioarele, şi voi sunteţi datori să vă spălaţi picioarele unii altora.
Ioan 13:4-5, 12-14
16 Paharul binecuvântat, pe care-l binecuvântăm, nu este el împărtăşirea cu sângele lui Hristos? Pâinea pe care o frângem, nu este ea împărtăşirea cu trupul lui Hristos? 17 Având în vedere că este o pâine, noi, care suntem mulţi, suntem un trup; căci toţi luăm o parte din aceeaşi pâine.
1 Corinteni 10:16-17
23 Căci am primit de la Domnul ce v-am învăţat; şi anume, că Domnul Isus, în noaptea în care a fost vândut, a luat o pâine. 24 Şi, după ce a mulţumit lui Dumnezeu, a frânt-o şi a zis: „Luaţi, mâncaţi; acesta este trupul Meu care se frânge pentru voi; să faceţi lucrul acesta spre pomenirea Mea.” 25 Tot astfel, după Cină, a luat paharul şi a zis: „Acest pahar este legământul cel nou în sângele Meu; să faceţi lucrul acesta spre pomenirea Mea, ori de câte ori veţi bea din el.” 26 Pentru că, ori de câte ori mâncaţi din pâinea aceasta şi beţi din paharul acesta, vestiţi moartea Domnului, până va veni El. 27 De aceea, oricine mănâncă pâinea aceasta sau bea paharul Domnului în chip nevrednic, va fi vinovat de trupul şi sângele Domnului.
1 Corinteni 11:23-27
2. Interpretari ale textelor biblice
Este clar din textele biblice de mai sus ca atunci Isus a folosit: un stergar, un lighean, un pahar, o paine. Fapt este ca azi in cele mai multe biserici se folosesc mai multe stergare, mai multe ligheane, un pahar sau pahare, o paine.
De ce asa? Ca mai in toate problemele ce se discuta, diferentele de opinii vin din cum interpretam textele biblice.
Versetul 1 Corinteni10:17 („Având în vedere că este o pâine, noi, care suntem mulţi, suntem un trup; căci toţi luăm o parte din aceeaşi pâine.„) ne arata clar ca painea este simbolul unitatii. Referitor la aceasta nu stiu sa fie controverse.
Si-acum vine problema cu paharul. Am asistat la cateva dezbateri pe aceasta tema, iar discutiile cu pro si contra paharului comun vor fi redate mai jos.
2.1. Paharul – simbolul unității
PRO: La fel ca si in cazul painii unice, Isus a folosit doar un pahar pentru a ne arata ca e nevoie de unitate intre noi.
CONTRA: Nici unul din textele biblice nu spune explicit despre pahar ca este simbolul unitatii, asa cum spune despre paine. Daca intelegem ca si paharul reprezinta unitatea, de ce ce nu folosim acest rationament si pentru stergar si lighean? Caci, se stie, folosim mai multe stergare si mai multe ligheane…
2.2. „Paharul” – articol hotărât
PRO: Atunci cand se vorbeste despre pahar, textele biblice spun „paharul”, folosind articolul hotarat, nu folosind articolul nehotarat „un pahar”. Vezi versetele din Luca si 1 Corinteni. Deci, nu era un pahar oarecare, ci un pahar anume.
Mai mult, atunci cand vorbeste despre lighean si stergar, textele biblice spun „un lighean”, „un stergar” (articole nehotarate). Iata de ce se pot folosi mai multe ligheane si stergare, dar nicidecum mai multe pahare.
CONTRA: Desi apreciem atentia data gramaticii textului, trebuie sa fim onesti cu textul biblic in intregime. Nu este cinstit sa spunem ca Biblia nu foloseste „un pahar”. Matei, Marcu si Luca spun „a luat un pahar„. Iar daca te uiti atent, vei gasi in Ioan si „ştergarul„ (articol la fel de hotarat ca „paharul”)…
2.3. Paharul, ca obiect
PRO: Textele biblice ne arata ca Isus a facut referire la pahar ca la ceva deosebit, din care pahar unic trebuie sa bem toti:
– Apoi a luat un pahar şi, după ce a mulţumit lui Dumnezeu, li l-a dat, zicând: „Beţi toţi din el; (Matei 26:27)
– Apoi a luat un pahar şi, după ce a mulţumit lui Dumnezeu, li l-a dat, şi au băut toţi din el. (Marcu 14:23)
– Tot astfel, după Cină, a luat paharul şi a zis: „Acest pahar este legământul cel nou în sângele Meu; să faceţi lucrul acesta spre pomenirea Mea, ori de câte ori veţi bea din el.” (1 Corinteni 23:25)
CONTRA: Este mai imporant ce este in pahar: vinul care simbolizeaza sangele Domnului Isus. Isus Se referea la acest vin, din care trebuie sa servim toti. Este edificator sa ne uitam si la celelalte parti de text, parti necitate anterior: „zicând: „Beţi toţi din el; 28 căci acesta este sângele Meu, sângele legământului celui nou” (Matei 26:27)
Atat Matei, cat si Marcu noteaza imediat si fagaduinta Domnului Isus: „Vă spun că, de acum încolo nu voi mai bea din acest rod al viţei, până în ziua când îl voi bea cu voi nou în Împărăţia Tatălui Meu„. Daca paharul ar fi special si prin „beti toti din el” Isus Se referea la pahar, de ce nu zice El atunci „Nu voi mai bea din acest pahar”?…
La ce facea referire Isus cand a zis „Luaţi paharul acesta şi împărţiţi-l între voi” (Luca 22:17)? La obiect sau continut? Inseamna ca ei sa taie paharul in bucati?!
Dar Pavel ce vrea sa zica prin „oricine mănâncă pâinea aceasta sau bea paharul Domnului în chip nevrednic„? Continut sau paharul fizic?
Curios lucru: Cand zicem „vreau sa beau un pahar de apa” bunul simt ne spune ca facem referire la apa din el; de ce vrem sa fim mai exigenti cu textul biblic?…
2.4. „Paharul binecuvântat”
PRO: Pavel in 1 Corinteni 10:16 foloseste expresia „paharul binecuvantat”. Iata deci ca si paharul in sine este special. Se fac analogii cu chivotul si Legea. Erau doar tablele legii sfinte? Sau si chivotul? Uza cand s-a atins si a murit a pus mana pe table sau pe chivot?
CONTRA: Traducerea lui Cornilescu nu este exacta. In numeroase traduceri romanesti si mai vechi, si mai noi apare „paharul binecuvantarii”, cu unele variatiuni: „cupa binecuvantarii”, „paharul blagoslovirii”, „paharul blagosloveniei”. Variantele englezesti traduc cu „the cup of blessing”. In timp ce „paharul binecuvantat” ar putea induce ideea ca obiectul este binecuvantat, „paharul binecuvantarii” ne spune ca paharul contine o binecuvantare, vinul din el.
Cat despre chivot si lege, existau legi precise care interziceau atingerea. A aplica aceasta la pahar si vin este doar un rationament omenesc.
2.5. Isus – Învățătorul
PRO: Isus ne-a invatat si practic cum se da Sfanta Cina. Textele biblice spun „A luat un pahar”. Deci asa trebuie sa facem si noi.
CONTRA: La fel, aceleasi texte biblice ne spune ca a luat un stergar si a folosit un lighean. De ce aici nu trebuie sa facem la fel, doar in cazul paharului? Isus nu a facut din asta o norma, ci textul arata cum s-a dat Sfanta Cina atunci. Sau ar trebui sa intelegem si faptul ca nu s-ar putea da la mai mult de 12 persoane deodata?…
3. Principiile de Credință
Referitor la Sfânta Cina, principiile notează:
De remarcat este ca principiul nu da o direcție în ce privește paharul sau păhărelele. Asta se întâmplă, spun cei care militează pentru paharul comun, pentru ca pe vremea când au fost scrise principiile nici nu se punea problema, era de la sine înțeles ca se ia doar cu un pahar. Cei care doresc păhărele spun ca daca ar fi chestiune de viata si de moarte, atunci s-ar fi actualizat principiile astfel incat sa fie specificat explicit ca Sfanta Cina se ia doar cu un pahar.
Tot în aceeași broșură a Principiilor de credinta, cand se vorbeste despre chestiunile administrative găsim următoarele despre Sfânta Cină.
Trebuie sa recunoaștem ca expresia „o cana (ulcior) si cani sau pahare” este foarte interpretabila.
Interpretari:
a) Mai multe pahare. Sfanta cina se poate lua folosind mai multe pahare. Este interpretarea celor care sustin servirea Cinei in pahar individual. Asadar – zic ei – nu se intezice, ci chiar se prevede sa existe mai multe pahare.
Urmatoarele interpretari vin de la cei care sustin ca Sfanta Cina se poate servi doar dintr-un pahar. Subliniem ca nici una dintre ele nu este inventata, chiar daca unele dintre ele par ca denota o deosebita creativitate.
b) Pahar(e) de rezerva. Ce faci daca paharul se sparge, de exemplu? Trebuie sa ai unul de rezerva. Iata de ce prevede principiul ca biserica sa aiba mai multe pahare.
c) Pastorul si paharul. Sunt biserici mari unde numarul ridicat de membri ar face ca servirea Cinei sa dureze enorm. De aceea, in acelasi timp Cina este servita de mai multi pastori. Dar fiecare pastor foloseste un singur pahar.
d) Copy&Paste. Adventistii au iesit din Biserica Metodista, luand cu ei niste principii de credinta pe care le-au completat/modificat dupa Adevarul descoperit. De asemenea, reformistii au iesit de la adventisti luand cu ei principiile de credinta adventiste la care au adaugat/modificat ce trebuia. Insa, cumva, nimeni nu a fost atent la pluralul „pahare”, asa ca el s-a tot perpetuat prin Principii. Dar desi textul din Principii este interpretabil, e clar si noi stim ca nu e voie decat cu un pahar.
e) Biserica mondiala. In Principii, la acest punct este vorba despre Biserica mondiala. Ar fi absurd ca Biserica sa aiba doar un pahar; este firesc ca sa fie mai multe. Dar la fiecare ocazie de Sfanta Cina trebuie sa se foloseasca doar un pahar. Cel care gândește asta trebuie sa fie în mare încurcătură pentru ca textul spune „o cana și pahare”. Or dacă „pahare” se refera la Biserică mondiala, rezultă cu necesitate ca și „cana” este a bisericii mondiale. Își imaginează cineva că această cană este dusă dintr-un loc în altul precum flacăra olimpica?…
4. Detalii tehnice
La o ocazie de Sfanta Cina la care am asistat, pastorul care oficia a pus mustul din vas in pahar si apoi s-a rugat pentru binecuvantarea lui. Un respectabil pastor mai in varsta, a intervenit spunand ca era corect ca rugaciunea sa fie facuta inainte ca mustul sa fie turnat in pahar, pentru ca binecuvantarea se cere asupra vasului. Daca am inteles bine, ideea era de unitate.
Si-atunci mi-am dat seama de un lucru: desi folosim pahar comun, noi nu bem din cel asupra caruia s-a cerut binecuvantarea, ci bem din cel in care s-a turnat din primul. Si da, adevarul este ca, rememorand, de cand am fost mic n-am vazut niciodata pahar unic la Sfanta Cina, ci doua: unul mai mare, unul mai mic.
Tehnic vorbind, daca este o problema peste care din pahare ceri binecuvantarea, cand ne gandim la distanta dintre paharul binecuvantat si persoana care se impartaseste singura deosebire dintre paharul comun si paharele este… dimensiunea lor.
5. Partășia și unitatea
Unii zic ca band din acelasi pahar ar simboliza partasia si unitatea dintre noi, iar cei care nu doresc sa foloseasca paharul comun au posibilitatea sa ceara pastorului sa le dea Cina acasa.
Ceilati zic: Unde mai este partasia si unitatea atunci cand unii iau acasa, iar altii la biserica?… Sfanta Cina mai este numita si Comuniune. Adica, pentru unii e mai important sa fie comuniune fara comuniune?…
6. Scrisoarea de la CG
In iunie 2020 a fost trimisa o scrisoare de la Conferinta Generala in care ni se aducea la cunostinta ca desi hotararea in vigoare este ca Sfanta Cina sa se ia cu un pahar, pastorii care servesc cu mai multe pahare cat si membrii care primesc Cina asa nu vor fi in niciun fel sanctionati; chiar exista o rezolutie in acest sens din 1959 se spune in scrisoare. Vezi scrisoarea aici: Scrisoare CG (169 downloads ) .
Reactiile starnite de scrisoare au fost diverse si contradictorii:
– Nu a fost prezentata pe site-ul oficial azsmr.ro, desi alte comunicate au fost mereu publicate.
– S-a zis ca nu s-a stiut daca scrisoarea este autentica si de la cine a venit; asta e cel putin ciudat in era in care oricine poate scrie un mail la CG si sa intrebe
– S-a spus ca nu se stia cui ii este adresata scrisoarea; nu era clar din introducere cui ii este adresata?…
– Pastorii ar fi hotarat ca scrisoarea sa fie citita doar in comunitatile unde membrii intreaba despre ea. Daca nu intreaba, asta e… nu se citeste.
– In dec. 2021 (dupa un an si jumatate deci) s-a spus: De fapt, scrisoarea nu contine nimic nou! N-are cum sa nu ne mire de ce nu s-a spus asta de la bun inceput!
7. Sfânta Cină și pandemia
Pe de alta parte, trebuie sa ne fie clar (cel putin acum, dupa doi ani de la inceputul pandemiei) ca este vorba despre o boala virala care se transmite in deosebi prin aer. De aceea, in mod normal, daca pandemia e problema, ar trebui sa existe si alte reguli in ce priveste Sfanta Cina: de exemplu, cum e cu spalarea picioarelor in spatii inchise mici?…
Desi problema in discutie e mai veche decat pandemia, pandemia a adus temeri si retineri in plus.
Ironic este faptul ca exista persoane care se bat cu mana in piept ca ele nu se tem de virus si nu poarta masca, dar in acelasi timp folosesc pandemia ca o scuza, cum ca e nesigur sa servim din acelasi pahar…
8. Fără sancțiuni pentru păhărele
Unii se mira tare mult cum poate sa fie asta: Desi hotararea CG este sa se foloseasca un singur pahar exista in acelasi timp o rezolutie (din 1959) care sfatuieste sa nu se ia masuri contra celor care folosesc mai multe pahare. Daca-i asa, atunci hotararea nu are nici un rost, zic ei.
Stiati ca exista o rezolutie a CG care interzice sa se faca fotografii in sabat? Cunoasteti pe cineva care sa fi fost sanctionat pentru asta? Nu am rezolutiile CG, dar probabil ca, chiar daca nu exista o rezolutie care sa ceara sa nu fie sanctionabila fapta, este de la sine inteles ca nu-i o fapta atat de grava pentru a fi sanctionata.
Sau daca ne este mai usor sa intelegem printr-o paralela cu Legea Circulatiei (caci mereu asa ni se explica lucrurile): in localitati este interzisa circulatia cu viteza mai mare de 50km/h; dar nici nu e nimeni sanctionat daca e surprins cu 51-52km/h.
Nu stiu daca asa este privita de catre CG servirea Sfintei Cine cu mai multe pahare, ca o „ilegalitate mica”, nepedepsibila. Doar am dat doua exemple pentru a arata ca situatia poate nu-i chiar atat de paradoxala pe cat o descriu unii. Sunt sigur, ca daca s-ar servi Cina cu mai multe paini, CG ar sanctiona o astfel de fapta.
LE 2021-12-18: Am primit Rezoluția 32 din 1959:
Punctul b este cel putin mai nuanțat decât ni s-a spus… Este ca la școală, unde profesorul nu e bine sa dea nota proasta unui elev care deranjează ora, ci să-l asculte pentru că fără îndoială un astfel de elev nu știe nici lecția.
LE 2021-12-20: Am primit si versiunea in engleza a Rezolutiei 32 din 1959:
De observat ca puctul b este si mai nuantat: cu siguranta vor exista alte motive, nu exista (ca in romana). Varianta in romana te face sa te intrebi: de ce ii mai dai Cina daca fara indoiala exista alte motive pentru sanctiune? Varianta originala ne clarifica: de fapt, alte motive vor exista.
9. Apostazia ce va urma
LE 2021-12-20: Un argument împotriva folosirii păhărelelor este că odată făcută aceasta „dezlegare” cine știe ce va urma. De exemplu, sunt temeri că unii vor cere să li se permită sa facă spălarea picioarelor acasă și poate în cele de urmă vor spune ca spălarea picioarelor nu e nevoie sa fie făcută. Sau cine mai stie? Sfanta Cina la pachet!
De fapt acest punct de vedere este exprimat și în rezoluția 32 (vezi varianta în engleză) : odată ce omul dorește să ia Cina cu pahar individual, fără îndoială ca vor apărea și alte rele pentru care va trebui sancționat.
De teama de a nu ne asemăna cu alții, a fi diferiți de ei este un scop în sine, se consideră o virtute să fim altfel. Chiar acolo unde se dă Sfânta Cină cu păhărele, directiva CG este sa nu fie împărțite cu tava. De ce? Ca sa nu fie ca la alții.
10. Posibile probleme
LE 2021-12-23: Poate ne-am aștepta ca membrii să se împartă în două categorii: care acceptă și care nu accepta păhărele. Dar din ce am văzut, membrii se împart în 3 categorii:
- cei care doresc sa ia Cina din pahar individual
- cei care ar dori sa ia Cina din pahar comun, dar nu ii deranjează dacă cineva ia din pahar individual
- cei care vor din pahar comun, dar nu accepta ca alții sa ia din pahar individual.
Cei din ultima categorie atenționează asupra următoarelor probleme:
- Unul care e convins că e voie doar cu pahar comun e bine sa facă spălarea picioarelor cu cineva care va lua Cina din pahar individual?
- Ce se va face dacă vor exista membri care nu vor accepta Cina de la un pastor despre care au auzit că servește Cina cu mai multe pahare în alte comunități?
- Cei care nu acceptă Cina de la un pastor care dă Cina (și) cu păhărele vor avea posibilitatea să-și direcționeze zecimea doar spre pastori care dau Cina doar cu un pahar?
- Ce se întâmplă în comunitățile unde diaconița nu acceptă păhărelele și nu vrea să le spele și pe acestea?
11. Concluzii
Nu sunt teolog; aceasta disputa teologica ma depaseste. Este cel putin subiect de scoala misionara, iar eu nu-s scolit in vreo astfel de scoala.
De altfel, problema da bataie de cap si celor mai invatati dintre noi. Asa ca momentan la dilema „pahar sau păhărele”, tot mai multe din bisericile noastre locale aleg scenariul mixt „pahar și păhărele”.
In articol nu mi-am propus altceva decat sa notez ceea ce am auzit discutandu-se pe aceasta tema. Voi adauga mereu aici informatii, pe masura ce ele vor aparea.
Ca membru simplu, parerea mea este că trebuie respectata hotararea curenta a CG, iar aceasta este a folosirii unui pahar comun.
Cinstit este totusi sa observ ca parte a aceleiasi legi este ca cei care nu respecta hotararea sa nu fie sanctionati doar pentru acest motiv. Asadar, in timp ce painea reprezinta unitatea si spalarea picioarelor arata umilinta, nu cred ca servirea din acelasi pahar trebuie folosita tot ca semn al umilirii pentru cei care din diverse motive au retineri din a folosi paharul comun.
Si mai cred ca orice membru al bisericii ar trebui sa aiba acces la toate rezolutiile CG.
Mi-a plăcut articolul. Prezentat clar și balansat.
Se împiedică mulți în păhărel!Dar despre animale nu prea se leagă nimeni!De exemplu:Într-o adunare de 700-1000 membrii se face doar o animație cât roata carului sau mai multe?
Mă refer la azima nu la animale(cuvintele astea o iau razna)
Deci,de ce nu facem o azimă mare cât roata carului pt a reprezenta unitatea,de ce facem mai multe?Ne legăm doar de paharele!Mă refer acolo unde sunt sute de membri!
La cea dintâi sărbătoare la care El a luat parte împreună cu ucenicii, Isus le-a dat paharul care simboliza lucrarea Lui pentru mântuirea lor. La cea din urmă cină, le-a dat din nou paharul în instituirea acelei orânduiri sfinte, prin care urma să fie vestită moartea Lui “până va veni El.” (1 Corinteni 11, 26. HLL 149.2)
Textul aici arată ca doctrina nu e doar în vin, ci și în pahar, paharul este evident ca simbolizează lucrarea Domnului de-a lungul vieții Sale pe pământ!
Dacă era doar trupul și sângele necesar pt mântuire, atunci Dumnezeu ar fi putut organiza mântuirea într-o zi, nu în peste 30 de ani.
Conform HLL, paharul simbolizează anume lucrarea de 30 de ani a Mântuitorului, – aceasta e Neprihănirea Sa.
Iar pastorul respectiv despre care ați scris mai sus, că a cerut binecuvântarea asupra paharului, de fapt a cerut corect, iar cel care “l-a corectat” cerând să binecuvânteze ulciorul- nu a avut un temei Biblic.
Nicăieri în Scriptură nu se scrie ca Isus a binecuvântat vinul, ci Paharul.. și eu nu neg ca vinul nu e important, dar atrag atenția ca și paharul e la fel de important!
De-aceea, atunci când iau în mână Paharul Binecuvântat – accept Neprihănirea Lui Isus, (care am explicat-o mai sus)
Iar când țin în mână paharul meu, îmi beau neprihănirea proprie!
Cu Vasele Sfinte lăsate de Dumnezeu- trebuie mare grijă…
Mă uimește foarte mult ca un împărat necredincios (Belsatar) a fost pedepsit cu moartea din cauza unor obiecte (vase sfinte)
Iar alt împărat credincios care avea o lumină mai mare (Ahab și Saul) nu au fost nimiciți imediat chiar dacă au omorât vase vii, preoții Domnului! … cât de mult ar trebui să ne preocupe acest subiect…
Fratele meu, ziceti asa: „Dacă era doar trupul și sângele necesar pt mântuire, atunci Dumnezeu ar fi putut organiza mântuirea într-o zi, nu în peste 30 de ani.”
Am citit de 3 ori si jumatate comentariul dvs, dar nu am inteles de unde ati scos cei 30 de ani: care este evenimentul de la inceputul celor 30 de ani si care este evenimentul de dupa cei 30 de ani la care faceti referire?
Multumesc!