Când Iov a fost lovit de nenorocire după nenorocire, trei prieteni buni îl vizitează pentru a-l mângâia. Din păcate, aceștia incep să-l acuze pe Iov: întrucât a ajuns unde a ajuns precis a făcut el mari păcate, de aceea l-a bătut Dumnezeu. In consecinta, ei îl îndeamnă la pocăință, ii spun sa se împrietenească cu El (Iov 22:21) și totul va reveni la normal. Știind despre el cine este și ce a făcut, Iov simte astfel de cuvântări ca fiind vorbe în vânt (Iov 16:3), iar pe prietenii săi îi caracterizează ca mangaietori suparaciosi (16:2), fauritori de minciuni (Iov 13:4) si doctori de nimic (Iov 13:4).
După ce acești trei prieteni ii adresează câte trei cuvântări și Iov răspunde fiecăreia din ele, apare un anume Elihu. Își începe cuvântarea în forță, mânios pe prietenii lui Iov că niciunul nu l-a putut convinge pe acesta. Elihu spune despre Iov ca bea batjocura ca apa, ca umblă în tovărăşia celor ce fac rău, ca mearge mână în mână cu cei nelegiuiţi (Iov 34:7-8).
Curios lucru este ca la sfârșitul istorisirii, Dumnezeu le spune celor trei prieteni ai lui Iov ca ei nu au vorbit asa drept despre El ca și Iov și de aceea sa meargă la acesta ca el sa se roage pentru ei pentru a fi iertați: După ce a vorbit Domnul aceste cuvinte lui Iov, a zis lui Elifaz din Teman: „Mânia Mea s-a aprins împotriva ta şi împotriva celor doi prieteni ai tăi, pentru că n-aţi vorbit aşa de drept de Mine, cum a vorbit robul Meu Iov. Luaţi acum şapte viţei şi şapte berbeci, duceţi-vă la robul Meu Iov şi aduceţi o ardere de tot pentru voi. Robul Meu Iov să se roage pentru voi, şi numai în vederea lui nu vă voi face după nebunia voastră; căci n-aţi vorbit aşa de drept despre Mine, cum a vorbit robul Meu Iov.” Elifaz din Teman, Bildad din Şuah, şi Ţofar din Naama s-au dus şi au făcut cum le spusese Domnul. Şi Domnul a ascultat rugăciunea lui Iov. (Iov 42:7-9)
Fără a vrea sa fac speculații, mereu m-am intrebat: Dar ce-o fi fost cu Elihu? Care a fost soarta lui? A vorbit el atât de rău încât nu a mai fost posibilitate de a fi iertat? Sau cu ce a fost el diferit de prietenii lui Iov încât sa nu-l condamne Dumnezeu și pe el?
Când am recitit cartea lui Iov, am citit atent discursul lui Elihu și am cateva deosebiri intre el si cei trei prieteni ai lui Iov.
1. Nume si caracter
Despre prietenii lui Iov ni se dau doar numele si locul de unde veneau: Trei prieteni ai lui Iov, Elifaz din Teman, Bildad din Şuah, şi Ţofar din Naama, au aflat de toate nenorocirile care-l loviseră. Iov 2:11
Elifaz inseamna „Dumnezeul aurului”, era probabil edomit, descendent al lui Esau. Vezi Geneza 36:10-11 (Esau are un fiu numit Elifaz, care este tatal lui Teman. Nu este exclus ca Elifaz din cartea lui Iov sa fie descendent al acestui Teman; sunt si alte cazuri in Biblie ca un anumit neam de oameni sa aiba predilectie pentru un anume nume). Se presupune ca acesta este cel mai in varta dintre ei; el vorbeste primul, iar Dumnezeu i se adreseaza lui (Iov 42:7).
Bildad poate avea urmatoarele intelesuri: „Bel a iubit”, „Dumnezeu este Adad (zeu edomit)”. Suah este un fiu al lui Avraam (Geneza 25:1); nu stim daca despre acesta este vorba in cartea lui Iov.
Tofar inseamna „Fumator”, „Siret”, „Ciripit”, „Palavragiu”. Nu avem detalii despre Naama. Tofar este cel mai nemilos dintre prietenii lui Iov.
Desi nu ni se spun prea multe nici despre Elihu, totusi avem mai multe informatii: Elihu, fiul lui Baracheel din Buz, din familia lui Ram. (Iov 32:2). Elihu inseamna „EL este Dumnezeul meu”; Baracheel, numele tatălui său, înseamnă „Dumnezeu binecuvântează”. Buz si Ut erau fii lui Nahor, fratele lui Avraam (Geneza 22:20-21)
Are vreo importanta faptul ca Elihu are cel mai evlavios nume?…
2. Atitudinea față de prietenii lui Iov
Elihu este o persoana cu bun simt. Acorda respectul cuvent celor trei, intrucat acestia erau mai in varsta: Fiindcă ei erau mai în vârstă decât el, Elihu aşteptase până în clipa aceasta, ca să vorbească lui Iov. Şi Elihu, fiul lui Baracheel din Buz, a luat cuvântul şi a zis: „Eu sunt tânăr, şi voi sunteţi bătrâni: de aceea m-am temut şi m-am ferit să vă arăt gândul meu. Iov 32:4,6
Deși nervos, Elihu stie sa asculte ce vorbesc ceilalti. Si nu doar ca asculta, ci asculta cu bagare de seama pana la capat: Am aşteptat sfârşitul cuvântărilor voastre, v-am urmărit dovezile, cercetarea pe care aţi făcut-o cuvintelor lui Iov. V-am dat toată luarea aminte. Iov 32:11-12
Spre deosebire de el, ceilalti trei nu aveau rabdare sa asculte. Cel putin asta reiese de cateva ori cand Iov, in timp ce vorbea, este nevoit sa ceara ca ei sa nu-l intrerupa: Tăceţi, lăsaţi-mă, vreau să vorbesc! (Iov 13:13), Lăsaţi-mă să vorbesc, vă rog; şi, după ce voi vorbi, veţi putea să vă bateţi joc. (Iov 21:3).
Aceste aspecte pot parea amanunte, dar de multe ori lucrurile marunte vorbesc despre caracterul unui om.
3. Atitudinea față de Dumnezeu
Ceilalți prieteni ai lui Iov explica nenorocirea acestuia ca fiind o urmare a ceea ce el a făcut: precis a făcut el ceva ce ascunde ca a făcut, de aceea Dumnezeu l-a pedepsit. Niciodată – zic ei – nu s-a pomenit ca un om bun sa sufere asa; doar nelegiuiții sunt loviți.
Mai mult, ei stiau si de ce au murit fiii lui Iov: Dacă fiii tăi au păcătuit împotriva Lui, i-a dat pe mâna păcatului. Iov 8:4
Spre deosebire de ei, Elihu priveste dincolo de presupusele cauze ale suferinței lui Iov. In timp ce prietenii lui Iov vedeau suferinta ca o urmare a pacatoseniei lui Iov, Elihu spune ca Dumnezeu în suveranitatea Sa poate sa facă ce vrea, fara a fi nevoie sa dea vreo socoteala cuiva despre asta: Dar tu ai spus în auzul meu, şi am auzit sunetul cuvintelor tale: „Sunt curat, sunt fără păcat, sunt fără prihană, nu este fărădelege în mine. Şi Dumnezeu caută pricină de ură împotriva mea, mă socoteşte vrăjmaş al Lui; Îţi voi răspunde că aici n-ai dreptate, căci Dumnezeu este mai mare decât omul. Vrei dar să te cerţi cu El, pentru că nu dă socoteală fiecăruia de faptele Lui? Iov 33:8-10,12-13
Elihu vede astfel cauza suferintei la fel cum o vazuse insusi Iov inainte ca sa vina prietenii la el: Atunci Iov s-a sculat, şi-a sfâşiat mantaua şi şi-a tuns capul. Apoi, aruncându-se la pământ, s-a închinat şi a zis: „Gol am ieşit din pântecele mamei mele şi gol mă voi întoarce în sânul pământului. Domnul a dat şi Domnul a luat – binecuvântat fie Numele Domnului!” În toate acestea, Iov n-a păcătuit deloc şi n-a vorbit nimic necuviincios împotriva lui Dumnezeu. Iov 1:20-22
În treacăt fie spus, apostolul Pavel foloseste aceeasi retorica atunci cand vorbeste despre impietrirea lui Faraon. Fiindcă Scriptura zice lui faraon: „Te-am ridicat înadins, ca să-Mi arăt în tine puterea Mea şi pentru ca Numele Meu să fie vestit în tot pământul.” Astfel, El are milă de cine vrea, şi împietreşte pe cine vrea. Dar îmi vei zice: „Atunci de ce mai bagă vină? Căci cine poate sta împotriva voii Lui?” Dar, mai degrabă, cine eşti tu, omule, ca să răspunzi împotriva lui Dumnezeu? Nu cumva vasul de lut va zice celui ce l-a făcut: „Pentru ce m-ai făcut aşa”? Nu este olarul stăpân pe lutul lui, ca din aceeaşi frământătură de lut să facă un vas pentru o întrebuinţare de cinste, şi un alt vas pentru o întrebuinţare de ocară? Romani 9:17-21
4. Atitudinea față de Iov
Prietenii lui Iov il descriu folosind anumite pilde pe Iov ca pe un nelegiuit. Elifaz, la un moment dat, chiar i se adreseaza direct, acuzandu-l: Nu-i mare răutatea ta? Şi fărădelegile tale fără număr? Luai fără pricină zăloguri de la fraţii tăi, lăsai fără haine pe cei goi. Nu dădeai apă omului însetat, nu voiai să dai pâine omului flămând. Ţara era a ta, fiindcă erai mai tare, te aşezai în ea, fiindcă erai cu vază. Dădeai afară pe văduve cu mâinile goale, şi braţele orfanilor le frângeai. Pentru aceea eşti înconjurat de curse şi te-a apucat groaza dintr-odată. Nu vezi dar acest întuneric, aceste ape multe care te năpădesc? Nu este Dumnezeu sus în ceruri? Iov 22:5-12
Și Elihu îl acuză pe Iov și pare la fel de îndrăzneț ca prietenii lui Iov. Este vreun om ca Iov, care să bea batjocura ca apa, care să umble în tovărăşia celor ce fac rău, care să meargă mână în mână cu cei nelegiuiţi? Iov 34:7-8
Dar în versetul următor, apare și motivația pentru care Elihu il considera gresit pe Iov. Sa recitim inca o data paragraful: Este vreun om ca Iov, care să bea batjocura ca apa, care să umble în tovărăşia celor ce fac rău, care să meargă mână în mână cu cei nelegiuiţi? Căci el a zis: „Nu-i foloseşte nimic omului să-şi pună plăcerea în Dumnezeu.” Iov 34:7-9
Wow! Deci Elihu îl acuza pe Iov ca este gresit pentru ca vorbește ca cei nelegiuiți. El nu presupune – ca ceilalți prieteni ai lui – ca nenorocirea demonstrează ca Iov este un nelegiuit, ci zice ca Iov este rau pentru ca vorbește ca cei răi: asta este nelegiuriea lui Iov, prin asta Iov – zice Elihu – merge mana in mana cu cei nelegiuiti. La drept vorbind, și noua când citim unele întrebări ale lui Iov către Dumnezeu parcă ni se par prea-prea de tot…