Saul și țepușul

„Cine eşti Tu, Doamne?”, a răspuns el. Şi Domnul a zis: „Eu sunt Isus pe care-L prigoneşti. Ţi-ar fi greu să arunci înapoi cu piciorul într-un ţepuş.” Faptele Apostolilor 9:5

Am căzut cu toţii la pământ; şi eu am auzit un glas care-mi zicea în limba evreiască: „Saule, Saule, pentru ce Mă prigoneşti? Îţi este greu să arunci cu piciorul înapoi în vârful unui ţepuş.” Faptele Apostolilor 26:14

Mereu am auzit in predici (unele chiar foarte frumoase) ca aici este o intrebare: „Ţi-ar fi greu să arunci înapoi cu piciorul într-un ţepuş?”. De obicei se explica ca aceasta „intrebare” i-a fost pusa lui Saul pentru a-l constientiza ce grea va fi viata daca-L va accepta pe Christos si apoi se fac unele aplicatii pentru noi azi.

De remarcat insa ca in text nu este o intrebare, ci o constatare, o afirmatie! In ambele texte, in Bibliile verificate de mine, fraza este mereu afirmativa, nu interogativa. Inlaturarea acestei confuzii nu neaparat anuleaza concluziile. Dar este bine sa fim atenti la orice frantura de slova din Cuvant. Uneori, textul capata noi intelesuri cand observam aceste amanunte.

Ce-i cu țepușul?…

Se pare ca „E greu sa dai cu piciorul inapoi intr-un tepus” era un proverb grecesc cunoscut. Pe vremea aceea, plugarul folosea un tepus de fier pentru a grabi boii care trageau la plug. La fel cum la noi se foloseste biciul. Cand dobitocul se impotrivea si dadea cu piciorul in spate in semn de revolta, atunci aceasta ii provoca doar durere; o impotrivire mai mare ii aducea o mai mare suferinta. Proverbul se aplica in cazurile in care se dorea sa se spuna ca impotrivirea ta de a face un anumit lucru iti va crea doar suferinta.

Saul, cel împotrivitor

Saul (Pavel) era din semintia lui Beniamin (Filipeni 3:5). Pentru ce erau remarcati beniamitii? Despre Beniamin, tatal lui a prorocit: Beniamin este un lup care sfâşie; dimineaţa mănâncă prada, iar seara împarte prada răpită.” Geneza 49:27 Istoria confirma ca aceasta prezicere s-a implinit: beniamitii erau oameni cruzi: in Judecatori 20, ei provoaca un razboi civil; Saul, primul imparat, a fost de asemenea beniamit; inainte de convertire, apostolul Pavel era un om crud.

Saul (Pavel) era plin de ravna pentru poporul lui, iar pe crestini – acesti eretici ce propovaduiau o noua Cale – ii considera niste oameni ce trebuie inlaturati. Pentru asta Saul sufla încă ameninţarea şi uciderea împotriva ucenicilor Domnului. S-a dus la marele preot şi i-a cerut scrisori către sinagogile din Damasc, ca, dacă va găsi pe unii umblând pe Calea credinţei, atât bărbaţi, cât şi femei, să-i aducă legaţi la Ierusalim. (Faptele Apostolilor 9:1-2).

Ne putem intreba: La ce se impotrivea Saul?…

Prin providenta divina, Saul a avut un context favorabil de a fi receptiv indemnurilor Duhului Sfant:

  • a fost invatat de marele Gamaliel. Acesta era un carturar intelept, influent, pretuit de popor; dar este cunoscut si ca un om tolerant (vezi Fapte 5:34-39).
  • avea rude convertite la crestinism: Spuneţi sănătate lui Andronic şi lui Iunia, rudele mele şi tovarăşii mei de temniţă, care sunt cu vază între apostoli. Ei au venit la Hristos mai înainte de mine chiar. – Romani 16:7

…dar Saul se impotriveste acestor influente si in drumul spre Damasc afla ca e „e greu sa arunci cu piciorul inapoi intr-un tepus”.

In cele din urma Isus I se descopera personal pe drumul Damascului. Daca I se impotrivea in continure, ar fi fost si mai dureros tepusul…

Țepușul lui Pavel

Şi, ca să nu mă umflu de mândrie din pricina strălucirii acestor descoperiri, mi-a fost pus un ţepuş în carne, un sol al Satanei, ca să mă pălmuiască şi să mă împiedice să mă îngâmf. 2 Corinteni 12:7

Pavel nu ne spune explicit la ce suferinta fizica se refera cand zice „un tepus in carne”. Este foarte probabil ca in urma experientei de pe drumul Damascului sa fi ramas cu unele dificultati de vedere. Urmatoarele fapte ne fac sa credem asta:

  • Dupa acea experienta, Pavel este complet orb timp de trei zile: Saul s-a sculat de la pământ; şi, măcar că ochii îi erau deschişi, nu vedea nimic. L-au luat de mâini şi l-au dus în Damasc. Trei zile n-a văzut şi n-a mâncat, nici n-a băut nimic. Faptele Apostolilor 9:8-9
  • Pavel obisnuia sa-si dicteze scrisorile, el semnandu-se doar la sfarsit (Rom. 16:22, 1 Cor. 16:21, Col. 4:18, 2 Tes. 3:17).
  • In cazurile exceptionale – cand scria el insusi – folosea litere mari: Uitaţi-vă cu ce slove mari v-am scris, cu însăşi mâna mea! Galateni 6:11
  • Probabil datorita vederii slabe, nu-l recunoaste pe marele preot: Cei ce stăteau lângă el, i-au zis: „Îţi baţi joc de marele preot al lui Dumnezeu?” Şi Pavel a zis: „N-am ştiut, fraţilor, că este marele preot; căci este scris: „Pe mai marele norodului tău să nu-l grăieşti de rău.” Faptele Apostolilor 23:4-5
  • Din compasiune pentru Pavel, galatenii si-ar fi dat ochii pentru el: Şi n-aţi arătat nici dispreţ, nici dezgust faţă de ceea ce era o ispită pentru voi în trupul meu; dimpotrivă, m-aţi primit ca pe un înger al lui Dumnezeu, ca pe însuşi Hristos Isus. Unde este, dar, fericirea voastră? Căci vă mărturisesc că, dacă ar fi fost cu putinţă, v-aţi fi scos până şi ochii şi mi i-aţi fi dat. Galateni 4:14-15

Concluzii

Inteleg ca aceasta aceasta afirmatie – Ţi-ar fi greu să arunci înapoi cu piciorul într-un ţepuş – nu era o provocare pentru Pavel (ca si cum ai zice „Iti este greu sa arunci cu piciorul intr-un tepus? Hai, curaj! Asuma-ti! Vei avea greutati pe viata de credinta, dar merita.”), ci era o avertizare pentru Pavel. Un fel de a spune: Saule, tu Ma prigonesti pe Mine, Isus. Facand asa, iti vei aduce doar durere. Si daca vei continua, va fi si mai rau. Uita-te cu Cine te pui! E greu sa arunci cu piciorul inapoi. Nu o face, nu te impotrivi!

Din cat am citit, nu-mi amintesc un loc in care Ellen G. White sa comenteze in mod direct acest text. Dar felul in care aplica aceasta zicere intr-o alta parte imi confirma concluzia: „Frate V., mi s-a arătat că ai avut o inimă îngâmfată. Când ai socotit că scrierile tale au fost desconsiderate la biroul Review, mândria ta a fost atinsă și ai început lupta care este ca și cea a lui Saul, care lovește cu piciorul în țepuș. Ai dat mâna cu cei care au schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună.” (EGW – 2M 220.1)

Daca acesta a fost tepusul lui Pavel, atunci este inca un caz care ne invata o lectie pe care o mai gasim si la alte personaje biblice: de multe ori desi pacatul este iertat, unele consecinte raman…

PS. Gasesti aici re-interpretari ale unor versete interpretate in general gresit.

Comentarii Facebook

Add Comment

  • Toate versetele privitoare la Judecata sunt interpretate gresit
    in ele nu se vorbeste despre oameni- ci despre cele doua firi in om.
    Judecata nu se face INTRE indivizi – ci INLAUNTRUL fiecaruia.
    Partea satanica va fi arsa din toti.
    si partea divina va fi mantuita din toti.
    adica toti vom fi mantuiti

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.