La Lege și la Mărturie

”La Lege şi la mărturie!” Căci dacă nu vor vorbi aşa, nu vor mai răsări zorile pentru poporul acesta. (Isaia 8:20)

In timp ce cuvântul „Lege” din acest verset pare sa fie clar pentru toți, pentru cuvântul „Mărturie” am auzit diverse interpretări:

– Duhul prorociei: căci în Apocalipsa spune „Mărturia lui Isus este duhul prorociei” (Apoc. 19:10)
– Mărturiile Spiritului Profetic prin EGW: asta ar fi o extensie/particularizare a punctului anterior
– Cartea Apocalipsei: cine mi-a sugerat aceasta interpretare a folosit o argumentație mai complicată pe care nu am reținut-o
– Mărturia personala: probabil interpretarea asta este derivata de la expresiile penticostale/baptiste ce folosesc „a da mărturie” pentru „a-ți spune experienta de viață”

Pe primele trei interpretări le socotesc incorecte pentru ca profetul chema la o reforma, făcea apel la o întoarcere la ceva existent (nu din viitor), la ceva ce poporul cunoștea. A patra o consider greșita pentru ca nu pot înțelege un verset anterior, din acelasi context: Înveleşte această mărturie, pecetluieşte această descoperire, între ucenicii Mei. (Isaia 8:16)

Dar sa lăsăm Biblia sa se explice pe ea însăși.

Ce era Mărturia?

Să pui în chivot mărturia pe care ţi-o voi da. Exodul 25:16

Să pui capacul ispăşirii pe chivot, şi în chivot să pui mărturia pe care ţi-o voi da. Exodul 25:21

Apoi a luat mărturia şi a pus-o în chivot; a pus drugii la chivot şi a aşezat capacul ispăşirii deasupra chivotului. Exodul 40:20

Din versetele de mai sus este evident ca Marturia nu era altceva decat Cele 10 Porunci.

De observat ca Decalogul (Mărturia) era cel mai important lucru din Cortul întâlnirii. Era pusă în cel mai sfânt loc: chivotul din Sfânta Sfintelor. Mărturia era centrul, astfel apar denumiri ca: Tablele Mărturiei (Exod 31:18), Chivotul Mărturiei (Exod 26:34), Cortul Mărturiei (Numeri 17:8).

Ce era Legea?

Probabil te întrebi acum: Dar atunci ce era „Legea” din acest verset?!

Legea („Torah”) era ansamblul regulilor date de Dumnezeu (în primele cinci cărţi ale Bibliei), referitoare la modul de trai, pentru a-Şi ajuta poporul să înveţe cum să trăiască. Legea includea Cele Zece Porunci – miezul legii morale – alături de legi sociale şi religioase, ce se refereau chiar şi la probleme detaliate de igienă şi de comportare cotidiană.

Isus si invatatii din Noul Testament intelegeau astfel termenul:

Sau n-aţi citit în Lege că, în zilele de Sabat, preoţii calcă Sabatul în Templu, şi totuşi sunt nevinovaţi? Matei 12:5

„Învăţătorule, care este cea mai mare poruncă din Lege?” Isus i-a răspuns: „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău.” Aceasta este cea dintâi şi cea mai mare poruncă. Matei 22:36-38

Moise, în Lege, ne-a poruncit să ucidem cu pietre pe astfel de femei: Tu, dar, ce zici?” Ioan 8:5

Lege și Lege?!…

Nu este un fel de a spune „La Lege și la Lege?”. Ba da! Evreii aveau obiceiul ca atunci când doreau sa întărească o idee s-o repete prin expresii asemănătoare sau complementare. Psalmii și Proverbele sunt pline de astfel de repetări, dar și Isaia folosește frecvent acest stil. Iată doar câteva exemple din Isaia:

Şi El zice: „Croiţi, croiţi drum, pregătiţi calea, luaţi orice piedică din calea poporului Meu!” Isaia 57:14

Faceţi la planuri cât voiţi, căci nu se va alege nimic de ele! Luaţi la hotărâri cât voiţi, căci vor fi fără urmări! Căci Dumnezeu este cu noi (Emanuel). Isaia 8:10

Poporul care umbla în întuneric vede o mare lumină; peste cei ce locuiau în ţara umbrei morţii răsare o lumină. Isaia 9:2

Ce spune Ellen White?

Ne punem de data asta aceasta intrebare mai cu seama pentru ca unii intelegeau ca „marturia” din Isaia 8:20 este marturia Ellenei White. A folosit ea vreodata Isaia 8:20 ca referindu-se la scrierile ei?…

Făcând referire la expresia „La lege și la mărturie!”, Ellen White spune ca aceasta ar trebui sa fie „deviza noastră”, „cuvântul nostru de ordine”. Ea folosește de multe ori acest text făcând apel ca orice doctrina pe care o invatam sa fie trecuta prin acest test: „La lege și la mărturie”; ea denumește acest test „proba Sfintelor Scripturi”.

Nu am găsit nicăieri în scrierile să facă referire la cuvântul „mărturie” de aici ca aplicandu-se la mărturiile primite de ea, dar nici la profeție în mod general.

Dimpotrivă am găsit următoarea parafrazare a versetului din Isaia 8:16:

Aceia care aparţin Împărăţiei Domnului trebuie să lucreze cât se poate de serios pentru salvarea sufletelor. Ei trebuie să-şi facă partea pentru a aşeza şi sigila legea între ucenici. (6M 331.2)

Din acest text, pentru mine este evident ca pentru EGW cuvintele „mărturie” și „lege” din Isaia 8 erau sinonime și interschimbabile.

Concluzie

Darul profetic al Ellenei White poate fi sustinut cu alte argumente, fără a forța acest verset să spună ceea ce ne-ar plăcea nouă să spună… că doar nu zice „La Lege și la Mărturii!”.

A susține că Isaia se referea aici la Ellen White este ca și cum ai spune ca „Domnul Sabaot” înseamnă in tălmăcire „Domnul Sabatului”. Ar fi cel puțin hilar pentru cine studiază cat de cat…

PS. Gasesti aici re-interpretari ale unor versete interpretate in general gresit.

Comentarii Facebook

2 Comments

  • La Lege si la Mărturie
    Eu vad aceste cuvinte cu urmatorul inteles:
    La Lege -Legea lui Dumnezeu ( aceasta insa ne condamnă, ptr ca toti am pacatuit si păcatul este fărădelege, deci plata păcatului este moartea

    Mărturie- mărturisirea lui Hristos ca Domn,
    Singurul prin care putem fi mantuiti, Singurul care ne izbaveste de pedeapsa, Singurul care ne da puterea, prin Duhul Sfânt de a tine Legea lui Dumnezeu si prin sfintirea, care are loc în viata noastra, căpătând caractere asemănătoare cu al Sau, sa putem deveni prin harul Sau moștenitori ai vieții vesnice

    Mărturia este de fapt acceptarea iertării și rascumpararii oferite prin Isus Hristos
    Cele două merg mana in mana
    Legea caracterul lui Dumnezeu care poate fi recladit in noi, doar prin puterea oferită de Domnul Isus, prin Duhul Sfant..
    Romani 10; 9-21
    Dacă mărturisește cineva pe Isus ca Domn…….va fi mantuit”
    Deci nu poti mărturisi pe Isus ca Domn decât prin pazirea Legii Sale si acceptarea jertfei Sale mîntuitoare.

  • Din explicația sugerată înțeleg că folosiți ca sinonime „mărturie” și „mărturisire”.

    Cum interpretați, folosind acceasi logică, versetul „Înveleşte această mărturie, pecetluieşte această descoperire, între ucenicii Mei”?

    Mulțumesc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.